De afgelopen tijd heeft Nortel intern wat veranderingen doorgevoerd zodat het bedrijf beter het mkb-segment kan gaan bedienen. De samenwerking met Microsoft op het gebied van unified communications was daar al een goed voorbeeld van, ook het aanstellen van wat nieuwe mensen op EMEA-niveau en door Marcel van Druten in Nederland verantwoordelijk te maken voor de distributiekanalen dragen bij aan deze vernieuwde foscus.
"We hebben ambitie genoeg om de mkb-markt te gaan aanvallen", meent Kees Griffioen, director enterprise bij Nortel Nederland. "Van oudsher zijn we echter heel erg gericht op relatiemarketing en dat werkt minder goed bij bedienen van het mkb. Daarom zijn in de gehele organisatie verschillende nieuwe mensen aangesteld die een focus op mkb hebben. Ja, dat zijn vooral mensen die we bij Avaya vandaan hebben gehaald, maar dat komt omdat zij een soortgelijke klus ook al daar hebben geklaard."
Dat Nortel zich nu meer op het mkb gaat richten uit zich vooral in meer aandacht voor de distributeurs, het via hen aanstellen van nieuwe resellers en het uitbreiden van het productportfolio. Griffioen: Wij zoeken dan ook vooral naar lokale partners om het mkb te gaan bedienen. Deze partijen doen vaak al data, maar ze moeten ook voice willen gaan doen. Ook zoeken wij partijen die dit in het verleden al deden en het mogelijk opnieuw willen gaan doen. Onze huidige resellers en nieuwe partners ondersteunen wij met campagnemateriaal, websites, configurators, teksten, servicesupport, eenvoudige opleidingen en een technische bootcamp. Als ze helemaal klaar zijn om Nortel te gaan verkopen krijgen ze ook een demomodel mee en mogen ze gelijk onze service gaan meeverkopen. Met dit alles ben ik er van overtuigd dat dit gaat vliegen in het mkb-segment."