Werknemers in het Nederlandse bedrijfsleven gebruiken voornamelijk een mobiele telefoon en een laptop. Dat blijkt uit onderzoek van Marqit Research.
Slechts de helft van de ondervraagden gebruikt een pda of smartphone. Bijna eenderde van de organisaties maakt nog geen gebruik van een mobiele dataoplossing. De belangrijkste twee voorwaarden voor de aanschaf van zo'n oplossing zijn de prijs en de kwaliteit. Daarnaast zijn deskundigheid van de leverancier en de geleverde service van doorslaggevend belang. Van de organisaties die al ervaring hebben met mobiele dataoplossingen geeft ruim 40 procent aan binnen een jaar opnieuw te gaan investeren. Voor de groep zonder ervaring ligt dat percentage op 19 procent. De grootste barrière voor de aanschaf vormen de te maken kosten. De toegevoegde waarde van een mobiele dataoplossing blijkt voor bedrijven zonder ervaring op dat vlak niet inzichtelijk.
Er bestaan grote verschillen tussen respondenten die wel en geen ervaring hebben met mobiele dataoplossingen wanneer het gaat om investeringen in specifieke oplossingen. De helft maakt gebruik van umts om de buitendienst te automatiseren. Bijna driekwart van de ondervraagden met ervaring geeft aan in de toekomst te investeren in mobiele e-mail, een mobiel apparaat voor data-integratie of integratie van vast en mobiel netwerk. Ruim eenderde van de organisaties zonder ervaring geeft aan gebruik te gaan maken van een mobiel apparaat voor data, umts, buitendienst automatisering en integratie van vast en mobiel netwerk.