73 procent van de Europese IT-managers is bezorgd over de kwaliteit en betrouwbaarheid van Voice over IP (VoIP), wijst onderzoek van Compuware uit.
Volgens de voorspelling van onderzoeksbureau Frost & Sullivan zal VoIP volgend jaar 75 procent van het spraakverkeer voor zijn rekening nemen. Hoewel veel organisaties grote interesse hebben in de kostenbesparingen en de functionaliteit van VoIP, zijn zij verontrust over de huidige betrouwbaarheid van de technologie. Een mogelijke oorzaak van deze zorgen is dat meer dan eenderde van de organisaties het prestatieniveau van applicaties zoals VoIP niet in kaart brengt voordat ze worden geïmplementeerd. Hierdoor kunnen zij niet anticiperen op het effect dat deze applicaties gaan hebben op het netwerk en kunnen dus ook niet worden gerustgesteld over de kwaliteit en betrouwbaarheid.
Het onderzoek toont ook aan dat bedrijven er niet in slagen om strategieën te implementeren die zijn gericht op het monitoren van de kwaliteit van VoIP-telefoongesprekken. Slechts acht procent van de organisaties beheert en monitort individuele telefoongesprekken of is daarop voorbereid. Alleen op deze manier kunnen zij het benodigde inzicht krijgen in het netwerk en de VoIP-gesprekken die hier overheen gaan. Dit inzicht is essentieel om gerustgesteld te worden over het vereiste niveau van de kwaliteit en betrouwbaarheid. 37 procent van de IT-managers vertrouwt op de feedback van de gebruikers en kunnen problemen dus alleen maar oplossen nadat deze hebben plaatsgevonden. Een kleine dertig procent van de organisaties gebruikt zo nu en dan testmethoden waarbij VoIP-gesprekken worden gesimuleerd. Hierdoor wordt het netwerk echter extra zwaar belast. Bovendien kunnen problemen op ongebruikelijke tijden van de dag of de nacht niet worden achterhaald omdat IT'ers op die momenten deze tests niet uitvoeren.
Een ruime zeventig procent van de IT-afdelingen kiest voor een 'botte bijl- aanpak' voor het monitoren van het netwerk. Het onderzoek laat namelijk zien dat deze afdelingen alleen kijken naar het algemene netwerkgebruik in plaats van het onderzoeken van het individuele gedrag en gebruik van iedere applicatie. Doordat IT-afdelingen niet het noodzakelijke inzicht hebben in de prestatie van applicaties kan dit ten koste gaan van de kwaliteit van VoIP-diensten, zelfs als organisaties Class of Service gebruiken op een MPLS-netwerk. Een kleine helft van de IT-managers geeft toe bij netwerkproblemen meer bandbreedte toe te voegen in plaats van verdere details te onderzoeken om de echte oorzaak van het probleem te achterhalen.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 300 IT-managers van grote bedrijven in Europa.