Ilse was het mooiste meisje van de klas. Maanden van danslessen waren vooraf gegaan aan dit ene moment: het schoolfeest van het Oosterlichtcollege, januari 1989. Net toen ik Ilse uit wilde leggen hoe de rechtse draai met achterwaartse cross-pas precies in zijn werk ging en Ilse me glazig aanstaarde, kwam Rik de dansvloer op. “Hé meissie, zullen we effe lekker dansen?” vroeg hij en hij sleurde haar mee naar de dansvloer. Het had met stijldansen weinig te maken, maar Ilse kreeg er blosjes van op de wangen en aan het eind van de avond was Ilse van Rik en Rik van Ilse, en bleef ik alleen achter.
Helaas gaat het zo ook steeds vaker in ons telecomvak. Kleinere partijen die maar blijven hangen in technische prietpraat gaan ten onder, maar partijen – en eerlijk is eerlijk, dat zijn vaak de grote jongens – die de mogelijkheden van technologie weten te verpakken in een heldere boodschap, zijn succesvol. En waarom? Omdat zij al jaren geleden inzagen dat het vooral om de gebruiksvoordelen gaat. Zij snappen ook hoe je hiermee omzet kunt genereren. Ze zullen niet snel praten over zaken als ‘automaten', trunks en QOS.
De techneuten onder u zullen nu zeggen: "Sorry, maar daar moet je het uiteindelijk toch over hebben." Dat klopt ook, maar dan is de aankoop vaak al een feit. U, met uw zeer betrouwbare technische insteek, hebt de race dan al verloren. En de boodschap wordt alleen nog maar belangrijker, want steeds meer echt grote bedrijven die bekend staan om hun marketing- en communicatiekracht bewegen onze kant op. In november kocht Vodafone The Network Factory, en daarmee toegang tot zakelijke breedbanddiensten. Oracle kocht HotSip, waarmee het bedrijf meer communicatiefuncties mogelijk maakt. En de 2007-versies van Microsoft Exchange bevatten ook al veel mogelijkheden op het gebied van communicatie.
Wilt u dus op de dansvloer blijven en er met het mooiste meisje van de klas vandoor gaan – of überhaupt met een meisje de dansvloer verlaten – dan moet u eens goed nadenken. Hoe vaak evalueert u hoe u overkomt bij uw relaties en klanten en hoe dit beter zou kunnen? Hoe vaak denkt u na over hoe u uw oplossing vertaalt, zodat een klant het echt snapt? Kom dus in actie, en zorg dat u uw boodschap kunt ‘verpakken'. Investeer in marketing- en communicatiemensen die deze vertaalslag kunnen maken, zodat u een echte gesprekspartner wordt voor uw klanten. De grote jongens komen eraan, en als u niets doet, blijft u alleen achter op de dansvloer.
Bas Baars
Marketing Manager Mitel