Slechte interfaces, maar ook te dure abonnementen, belemmeren de ontwikkeling van mobiel internet. Dat meent de topman van Warner Music, Edgar Bronfman.
"8,5 procent van de mobiele bellers heeft wel eens muziek gedownload via een mobiel datanetwerk. Dat percentage ligt zo laag omdat downloaden te langzaam en te duur is. De muziekbranche heeft op het mobiele platform nog lang zijn potentie niet bereikt. Volgens schattingen kan er in theorie voor 32 miljard dollar per jaar mobiel muziek worden verkocht."
De bestuursvoorzitter van Warner Music, Edgar Bronfman, sprak de telecomindustrie op 3GSM in Barcelona kritisch toe. Hij schetste luisteraars een financieel aantrekkelijk scenario: toegang tot de miljardenmarkt van muziekhandel.
"Maar de gebruikersinterfaces moeten veranderen. Ze zijn inadequaat, frustrerend en kunnen soms de simpelste dingen niet. En het downloaden van een liedje vergt nu 20 klikken en 2,5 minuten aan tijd." Bronfman vervolgt: "Kijk naar de Apple iPhone. Hoewel het toestel nog niet op de markt is, heeft het de lat voor telefoonmakers hoger gelegd."
Warner Music claimt momenteel een mobiel bereik van 1,5 miljard bellers. Het bedrijf heeft althans distributiecontracten met telecomaanbieders in 16 landen. Hoeveel klanten van die klanten daadwerkelijk toegang tot mobiel internet heeft, meldde hij niet. Wereldwijd wordt ervan uitgegaan dat er 2,6 miljard mobiele bellers zijn, van wie er 275.000 vorig jaar mobiel breedband internet gebruikte.
Eerder werden contracten met de telecomaanbieders Orascom en Telenor bekendgemaakt. De platenbaas is nu ook in gesprek met verscheidene toestelfabrikanten om de vereisten aan gebruikersinterfaces te bespreken. Namen van bedrijven noemde hij niet.