Windows Vista en Office 2007 zijn sinds eind november beschikbaar voor bedrijven en hoewel Microsoft veel vooruitgang voorspiegelt, blijkt dat bedrijven die relatief achterlopen het meeste voordeel kunnen behalen.
Microsoft benadrukt bij de nieuwe functionaliteit in Windows Vista en Office 2007 vooral de mogelijkheid om flexibeler en efficiënter te werken. 'Het Nieuwe Werken' roept de marketingcampagne dan ook. Dit moet informatie beter ontsluiten en deelbaar maken voor wisselende teams. De vruchten zijn echter niet voor iedereen binnen handbereik.
De softwareleverancier hanteert een van onderzoeksbureau Gartner afgeleid model voor de volwassenheid van organisaties. In Nederland is ruim 70 procent van de bedrijven een 'basale' organisatie, type één. "Bijna 80 procent", vertelt René van der Vlugt, product marketing manager voor Windows Client. "Vista levert daar het meeste voordeel, maar het kost ook de meeste moeite – dus geld – bij de implementatie", erkent hij.
Geen type vier
De andere drie typen organisatie zijn 'gestandaardiseerd', 'gerationaliseerd' en 'dynamisch'. Wereldwijd is dat respectievelijk zo'n 28, 2 en minder dan 1 procent van de bedrijven. In Nederland is er volgens Van der Vlugt geen type vier organisatie ('dynamisch') te vinden. Hij plaatst Microsoft zelf in type drie ('gerationaliseerd') met voor sómmige activiteiten een uitschieter naar type vier.
Standaardisatie is een eerste stap op weg naar volwassenheid, maar veel organisaties zijn die weg nog niet ingeslagen. Olivier van Noort, solutions specialist bij Microsoft, legt uit dat standaardiseren op Vista een kostenvoordeel van 35 dollar per pc oplevert, maar dat dit niet voldoende is. "Je moet je infrastructuur volwassener maken." Hij verwijst daarbij naar de best practices die Microsoft ter beschikking stelt.
Op orde
Van der Vlugt vult aan: "Als bedrijven hun zaken op orde hebben, dan zullen ze niet zo op kosten sturen, maar juist op bedrijfsvoordelen." Hij bedoelt daarmee concreet centrale ict, zoals het beheer van de ict-infrastructuur. De Nederlandse manager ondersteunt het aanprijzen van de combinatie Vista en Office 2007 met zakelijke trends: één wereldmarkt, werknemers altijd actief en bereikbaar, transparante organisaties, en de wens voor kostenverlaging.
Laatstgenoemde weegt volgens hem relatief licht mee. Toch speelt het wel een rol. "Pc-migratie kostte vroeger zo'n duizend dollar per machine. Dus zijn ook daar best practices voor ontwikkeld, om de kosten terug te dringen. Naar nu ongeveer honderd dollar per pc."
Vista is voornamelijk anders, niet in de eerste plaats beter, en daarom zijn geld niet waard. Natuurlijk houdt de ondersteuning voor XP ooit wel op, het is tegen die tijd vroeg genoeg om over te stappen.