Avaya breidt zijn Intelligent Communications-aanbod voor convergente IP-telefonieoplossingen uit met het oog op mkb. De nieuwe Avaya IP Office 4.0-software en IP Office 500-communicatieserver zijn verkrijgbaar via het wereldwijde Avaya-reseller-netwerk dat gespecialiseerd is in mkb-oplossingen.
Door de inzet van op Session Initiation Protocol-gebaseerde trunking (SIP) kunnen bedrijven gebruikmaken van de minder kostbare telefoniediensten van serviceproviders. Daarbij kan het voordeel oplopen tot de helft van de huidige belkosten. SIP zorgt ervoor dat spraak- en datasignalen samen over een convergent netwerk worden verstuurd. Een SIP trunk is vergelijkbaar met een telefoonlijn, maar routeert gesprekken over een IP-netwerk in plaats van over het publiektelefoonnetwerk.
Ook introduceert Avaya twee nieuwe softwareversies voor de mkb-oplossing Avaya IP Office. De Standard-versie is geschikt voor kleine bedrijven tot 32 gebruikers. Met de Professional-versie profiteren bedrijven van voordelen als vergrote mobiliteit, netwerken voor diverse locaties en intelligente klantenservice. Deze oplossing is uit te breiden tot 270 gebruikers.
Naast de nieuwe IP Office-software breidt Avaya ook het bestaande aanbod van servers uit met de IP Office 500-communicatieserver. Deze server heeft een compact, modulair en flexibel ontwerp en ondersteunt telefonie, messaging en een complete klantenservicesuite. De combinatie van de nieuwe IP Office-software en de communicatieserver stelt mkb-organisaties in staat om hun huidige communicatiebehoeften in te vullen en biedt de mogelijkheid tot het toevoegen van functionaliteit en gebruikers in de toekomst. Dit is te realiseren door de uitbreiding van de softwarelicenties, die ook compatibel zijn met de bestaande IP Office-oplossingen.
De installatie en ondersteuning worden geleverd door Avaya Business Partners of Avaya Global Services met wereldwijd in totaal 9.000 experts. IP Office 500 met Standard-versie kost vanaf 530 euro, verschillende insteekmodules die aansluiting bieden voor trunklines en toestellen zijn beschikbaar vanaf 190 euro. Een upgrade naar Professional Edition-software is mogelijk vanaf 750 euro.
AMI-Partners voorspelt dat de wereldwijde markt voor geavanceerde communicatie in het mkb-segment tot 2010 jaarlijks cumulatief met meer dan 30 procent zal toenemen. "Kleinere bedrijven willen net als grote ondernemingen de kostenvoordelen van convergente communicatie. Betaalbaarheid, beveiliging en mobiliteit zijn de belangrijkste eisen aan communicatiesystemen. Bovendien willen mkb-organisaties dat hun oplossingen naadloos aansluiten op specifieke branchebehoeften, bijvoorbeeld een eenmanszaak of een makelaarskantoor met diverse vestigingen. Ook het vermogen om mee te ontwikkelen met bedrijfsgroei is cruciaal", zegt Maria Carolina Guedes Smith, senior consultant bij AMI-Partners.