Op het 3GSM World Congress maakte Palm, Inc. gisteren de resultaten van een studie bekend die uitgevoerd is in zes Europese markten[1]. De Global Mobile Mindset AuditTM toont aan dat meer dan 80% van de respondenten toegang tot Personal Information Management (PIM), zoals kalender en contactinformatie, het belangrijkste voordeel vindt van een mobiele telefoon, naast bellen en tekstberichten sturen. Voor Nederlandse gebruikers is dit percentage 53.5%.
PIM-data worden meer gebruikt op een smartphone dan bijvoorbeeld muziek, MMS/ videoberichten en camera. Het onderzoek – uitgevoerd in samenwerking met CMO Council's Forum to Advance the Mobile Experience (FAME) – wijst uit dat kalender en contactmanagement ‘altijd' of ‘frequent' gebruikt worden door 55% van de Europese smartphone gebruikers (Nederland: 53%).
Naast het prominente belang van PIM, toont analyse van de onderzoeksresultaten twee trends aan:
'Life blending'
· Mobiele gebruikers gebruiken de telefoon zowel in het zakenverkeer als in hun vrije tijd. Palm omschrijft deze trend als ‘life blending': gebruikers eisen functionaliteit zodat ze hun sociale- en zakelijke leven gelijktijdig effectief managen op een enkel apparaat.
40% van de Europese gebruikers zijn erg afhankelijk en sterk gehecht aan hun mobiele telefoon, meer dan aan een ander apparaat. Verder antwoord 15% (Nederland: 10.6%) van de respondenten dat ze van plan zijn om binnen de komende 12 tot 18 maanden het gebruik van hun mobiele telefoon te intensiveren. Palm gelooft dat gebruikers die hun apparaat meer willen gaan gebruiken waarschijnlijk investeren in een apparaat dat ‘life blending' als prioriteit heeft.
'Purchasing paradox'
Een duidelijke paradox komt naar voren bij de vergelijking van de gewoonten van standaard mobiele telefoongebruikers met smartphone gebruikers. Op een standaard telefoon met PIM capaciteiten gebruikt 57% (Nederland: 70%) zelden deze functie en toch is dat de belangrijkste reden bij het selecteren van een mobiel apparaat. Als gebruikers hun apparaat meer willen gebruiken, investeren ze in een apparaat dat ‘life blending' mogelijk maakt.
· De statistieken laten zien dat er een duidelijke verdeling is tussen gebruikers van standaard mobiele telefoons en smartphone-gebruikers als gekeken wordt naar contact management en mobiele e-mail. Contact management wordt twee keer zoveel gebruikt door bezitters van smartphones.
Bij e-mail gebruik: 35% (Nederland: 61%) van de standaard mobiele gebruikers heeft een e-mail functie, maar gebruikt deze niet, slechts 8,5% gebruikt deze frequent. Onder de smartphone-gebruikers gebruikt 45% (Nederland: 40%) de e-mail ‘altijd' of ‘frequent'. Palm denkt dat dit komt doordat smartphones geoptimaliseerd zijn voor e-mail en ander datagebruik.
Roy Bedlow, vice president EMEA Palm Europe Limited zegt hierover: "Om een goede combinatie van werk en ontspanning te vinden, gelooft Palm dat een mobiel apparaat gemakkelijk in het gebruik moet zijn en een duidelijk waardevol aantal taken kan uitvoeren. Simpelweg een functie ‘technisch' uit kunnen voeren, betekent niet dat gebruikers deze ervaring lonend vinden om geregeld te gebruiken. Meer en meer mensen vragen om een enkel apparaat waarmee zowel sociaal als zakelijk effectiever gemanaged kan worden."
Bedlow concludeert: "Om werkelijk voordeel te halen uit de mobiele ervaring – gebruikers willen simpele geïntegreerde functies – moet het mogelijk worden om werk en persoonlijk leven in elkaar over te laten lopen zoals gebruikers dat wensen. Dit is een belangrijke eigenschap van een smartphone, zoals ook door dit onderzoek bevestigd. Dit vertaalt zich in wat we vandaag en in de toekomst zullen leveren."