De open source-wedstrijd voor scholieren is afgelopen week met een communitydag en een eerste jurybijeenkomst van start gegaan. Tijdens de eerste bijeenkomsten lijkt de gezelligheid belangrijker dan de prijs.
Jurylid Mario van Vliet, vice president bij Capgemini, is verrast over het niveau van de inzendingen. "Het is indrukwekkend om te zien wat met wat voor topprojecten de middelbare scholieren bezig zijn", zegt hij. De ingestuurde projecten variëren van het bouwen van websites tot het ontwikkelen van nieuwe varianten van computertalen.
Tijdens de eerste communitydag in Nijmegen is ongeveer eenderde van de deelnemers aanwezig. De sfeer is goed, de nadruk ligt op kennismaken. Het enige Belgische team met Sam Heijens (16) en Nathan Samson (17) werken hard aan Jogo, een alternatief voor het programma Gamemaker (www.gamemaker.nl) voor de Mac en Linux en eventueel Windows. Bedoeling is dat met het programma simpele 2d-spelletjes kunnen worden gemaakt. "De bedoeling is dat de gebruiker dit kan doen zonder enige code in te tikken", aldus Heijens en Samson.
Niet compleet hopeloos
De jongens hebben wel vertrouwen in hun applicatie. "We zouden er niet aan beginnen als het compleet hopeloos zou zijn. Maar het is geen gemakkelijk of klein project". Tijdens de communitydag krijgen ze presentatie te zien over ethical hacking, die ze erg interessant vonden. "En we hadden het geluk op iemand te stuiten die iemand kende die ons kan helpen met het wisselwerken van projectbestanden tussen gamemaker en gamedesigner", aldus Heijens en Samson.
Degene die het beste opensource-programma heeft, gaat naar huis met 5000 euro. De jury kijkt naar vijf criteria, namelijk de kwaliteit van het programma, de kwaliteit van het ontwikkelproces, de innovativiteit van het project, blijft de geest van open source gewaarborgd en hoe is de pr van het project. De deelnemers worden tijdens het maken van hun programma begeleid door het Code Yard team van de Radboud Universiteit Nijmegen. "Dat wil zeggen dat er een technische omgeving beschikbaar wordt gesteld waarop ontwikkeld kan worden; de scholieren worden ondersteund in het schrijven van open source software en in het bouwen van een open source community.
Deelnemers en jury vinden een dergelijke wedstrijd belangrijk. Van Vliet: "Het is een goede manier om kennis te maken met een nieuwe manier van softwareontwikkeling. Belangrijk voor middelbare scholieren om kennis te maken met bètavervolgopleidingen en hen daardoor te stimuleren bèta-opleidingen aan een universiteit of hogeschool te gaan volgen".