Als u sommige opiniestukken over service-oriented architecture (SOA) leest, krijgt u wellicht de indruk dat het ofwel de oplossing is voor alle problemen in de wereld, ofwel het ict-equivalent van je reinste verkwisting. Zoals gewoonlijk ligt de waarheid in het midden.
Mits op efficiënte wijze geïmplementeerd stelt SOA een bedrijf in staat om zich aan te passen aan veranderingen. SOA kan gegevens uit meerdere systemen verzamelen en integreren om zo een centraal overzicht van de onderneming te bieden, zodat deze sneller en effectiever op veranderingen kan inspelen. SOA mag dan geen panacee voor alle kwalen zijn, maar kan bestaande toepassingen samen laten werken zodat de business in zijn geheel efficiënter gerund kan worden.
Om de werkelijke waarde van SOA te bepalen, moet u dan ook verder kijken dan de hype die door zowel de voorstanders als tegenstanders van SOA wordt gecreëerd. Uw potentiële klanten krijgen waarschijnlijk dezelfde indianenverhalen te horen als u, en zullen zich mogelijk afvragen wat de werkelijke voordelen van SOA zijn. Als u probeert om ze een rooskleurig best-case scenario voor te schilderen, zullen ze zich waarschijnlijk – en terecht – sceptisch opstellen. Als u ze een juiste en nuchtere voorstelling biedt van de manier waarop SOA hun onderneming zou kunnen helpen, zal u dat alleen maar ten goede komen. Met de juiste tools en processen, kunt u hen helpen tot een ‘common sense' SOA te komen, waarin de eenvoud en flexibiliteit van hun it centraal staan.
Robert Brusse
Country Manager Nederland bij BEA Systems