Netwerktechnologieën als MPLS en VoIP zijn steeds meer een bron van zorg voor it-managers in Europa. Ze vrezen dat ze niet de juiste resources te hebben om deze technologieën goed te beheren en missen informatie over knelpunten, hun oorzaken, de gevolgen en mogelijke oplossingen. Dat blijkt uit onderzoek van Quocirca in opdracht van CA. Redenen voor de problemen zijn de toenemende eisen die communicatie stelt aan ip-netwerken en een gebrek aan integratie tussen it-silo’s.
Quocirca ondervroeg 473 it-beslissers in Nederland, Frankrijk, Engeland, Duitsland en het Midden-Oosten naar hun ervaringen met ip-netwerkconvergentie. De resultaten van het onderzoek laten zien dat de meeste organisaties nu voor het grootste deel van hun communicatie afhankelijk zijn van ip. Toch is er een kloof tussen het belang van de applicaties over ip en de mogelijkheden die er zijn voor it-managers om het netwerk pro-actief te beheren.
Managers leggen steeds meer druk op it om de functionaliteit van het netwerk te verhogen. Daardoor hebben it-afdelingen te kampen met een gebrek aan personeel en vaardigheden. Ze hebben ip geïmplementeerd omdat het kosteneffectief is en eenvoudig te beheren. De implementatie betekent echter ook dat bedrijven kwetsbaar zijn, omdat uitval van het ip-netwerk een totale communicatiestoring kan veroorzaken. Voor it-managers is het belangrijk om over de juiste tools te beschikken, want alleen dan kunnen ze de beschikbaarheid en veiligheid van het netwerk garanderen zonder in te leveren op prestaties en efficiëntie.
Het onderzoek liet ook zien dat respondenten niet tevreden zijn over de tools die ze op dit moment gebruiken. Ze geven te weinig informatie over netwerkbeheerproblemen en hun gevolgen. 40 procent van de respondenten zegt dat ze niet de juiste capaciteiten hebben om VoIP goed te beheren. Veel organisaties zoeken hulp bij managed service providers (msp's). 88 procent van de respondenten gaf aan dat te doen of zeer binnenkort te gaan doen op het gebied van security. In Frankrijk lag dat percentage op 99 procent.
"Bedrijven moeten meer gaan letten op de andere kant van de ip-medaille", zegt Bob Tarzey, service director bij Quocirca. "Alle apparaten die met elkaar verbonden kunnen worden, moeten namelijk ook ondersteund worden door tools die daarmee om kunnen gaan. Alleen dan kunnen de mogelijkheden om ip te beheren in lijn blijven met het belang van de technologie. Goede tooling kan helpen problemen te identificeren voordat ze te veel invloed hebben op de business. Daarbij bieden ze mogelijkheden voor de automatisering van saaie, dagelijkse taken."
"Door de grote druk op it-afdelingen hebben die meer en meer het gevoel dat ze niet de tijd hebben om hun netwerken pro-actief te beheren", zegt Duncan Fisken, vice president solutions management bij CA. "Het is mogelijk om informatie over de prestaties van voice- en datanetwerken aan te leveren bij een centrale beheerconsole. Daarmee kan it in één oogopslag zien hoe de infrastructuur ervoor staat. Dat maakt de beschikbaarheid en de betrouwbaarheid van it-services in complexe, heterogene omgevingen mogelijk. Gecombineerd met fault management, analyses die beschikbaar zijn via geïntegreerde oplossingen zoals CA's Unicenter Spectrum, eHealth en eHealth for Voice, betekent dat dat zorgen over beheer van geconvergeerd voice- en datanetwerkbeheer verleden tijd zijn."
Andere resultaten van het onderzoek zijn:
• Het monitoren van netwerkbeschikbaarheid, security en prestaties zijn belangrijker dan toegangsproblemen. Je hebt weinig aan een goede toegang tot een slecht presterend netwerk;
• Het zijn niet de high-profile applicaties als VoIP of video die het belangrijkst zijn om te monitoren, maar juist de netwerkbeheermogelijkheden als multi-protocol label switching (MPLS) en quality of service (QoS);
• Bedrijven met 1000 tot 5000 medewerkers lopen voorop in de adoptie van IP-netwerken. Dat komt waarschijnlijk doordat ze minder legacy-applicaties hebben, meer vertrouwen in hun beheercapaciteiten en minder interne politieke obstakels;
• It-directors hebben meer vertrouwen in het gebruik van ip dan de managers die aan hen rapporteren.