Business Objects lanceert een nieuw productportfolio dat business intelligence-software voor de gehele middenmarkt beschikbaar maakt. Gekoppeld aan de lancering vernieuwt de softwareleverancier zijn strategie die gedurende 2007 steeds meer gestalte moet krijgen.
Het jaar 2007 staat voor Business Objects in het teken van aanpassing. Naast het enterprisesegment maakt het bedrijf zijn BI-software beschikbaar voor de totale middenmarkt. In grote lijnen vernieuwt Business Objects vier onderdelen van zijn huidige middenmarktstrategie. Zo zet de softwareleverancier een end-to-end organisatie op die partners gedurende de gehele lifecycle ondersteunt. Ook komt Business Objects per direct met een 'instap' productlijn onder de naam Standard Edition. Dit BI-pakket is te koop vanaf 20.000 euro. In het tweede kwartaal volgt de Professional Edition en in het laatste kwartaal van 2007 komt de laatste lijn, de Premium Edition, voor de middenmarkt beschikbaar. Verder gaat Business Objects vanaf nu al zijn professionele services voor de middenmarkt via partners doen en krijgt dit middensegment een complete webvertegenwoordiging.
Simpel maken
"Bedrijven met 100 of 200 tot 300 medewerkers krijgen vaak voor het eerst met business intelligence te maken", legt Todd Rowe, vice president worldwide mid-market business, uit. "Daarom willen we het simpel voor ze maken. Voor partners maken we het interessant door hen de mogelijkheid te bieden bovenop onze oplossingen hun eigen oplossing te bouwen. Die verkopen ze onder hun eigen naam en ze vergaren ook het intellectueel eigendom. De komende maanden willen we zodoende een hele catalogus gaan ontwikkelen met op ons gebouwde partneroplossingen. De enterprisemarkt voor BI kent vijf topspelers die 80 procent van de markt in handen hebben, voor de middenmarkt ligt dat totaal anders. Daar zijn nu ongeveer twintig bedrijven verantwoordelijk voor 80 procent van de handel en dus valt daar nog veel marktaandeel voor ons te pakken. De komende twee tot drie jaar zal er consolidatie optreden en daarna denken wij de grootste te zijn. We bouwen een sterk businessmodel voor ons kanaal op en hopen zo de loyaliteit van onze partners te winnen."