Oprichter Michael Dell neemt per direct de leiding van zijn bedrijf weer op zich nadat ceo Kevin Rollins zijn rol neerlegde en uit de directie stapte.
Het opstappen van de ceo komt kort nadat de financiële topman, James Schneider, in december werd vervangen door Donald Carty. Op dit moment is er onderzoek naar de financiële handel en wandel van het bedrijf. De laatste tijd gaat het duidelijk minder goed met Dell. Zo ging het leiderschap op de pc-markt naar Hewlett-Packard en moest het afgelopen zomer vier miljoen batterijen terughalen die in de laptops zaten. "Er is niemand die Dell op dit moment beter kan aansturen dan de man die het directe verkoopmodel creëerde en die het bedrijf de afgelopen 23 jaar heeft opgebouwd", zegt Samuel Nunn, die de raad van bestuur van Dell aanvoert.
Michael Dell richtte zijn bedrijf in 1984 op en is sindsdien voorzitter van de raad van bestuur geweest. In 2004 droeg hij zijn ceo-titel af aan Kevin Rollins om die een kleine drie jaar later weer terug te krijgen. "Dell heeft grote kansen voor zich liggen", zegt Dell. "Ik ben enthousiast over Dell 2.0." Zowel Rollins als Dell benadrukken nog steeds goede, zakelijke vrienden te zijn. Dell: "Kevin was een goede partner en is een goede vriend. Hij heeft belangrijke bijdragen aan het bedrijf geleverd in de afgelopen tien jaar. Ik wens hem veel succes in de toekomst." Dell levert geen directe kritiek op zijn voorganger, maar zegt diplomatiek: "We hadden veel verborgen aspecten in het bedrijf die niet naar buiten kwamen." Analisten op Wall Street echter hebben al lange tijd forse kritieken op Rollins.
De verandering aan de top bij Dell komt op een uitgekiend moment. Microsoft lanceert Vista en Office 2007, producten die krachtig draaien op de nieuwe dual-core chips van Intel en AMD. Deze voordelen krijgen een grote impact op de markt, aldus analisten. Vista zal een langzame start kennen, dus pc-leveranciers moeten zich nu klaarmaken om de grote vraag die uiteindelijk wel zal komen, aan te kunnen.
De nieuwe ceo benadrukt dat Dell meer een oplossings-georiënteerde richting in moet slaan. Dit slaat waarschijnlijk op de stroom klachten van klanten die het bedrijf de afgelopen tijd heeft moeten verwerken. De verwachte aankondiging over veranderingen op het gebied van productontwikkeling en marketing bleven opvallend genoeg uit.