Organisaties staan steeds positiever tegenover het concept van Software as a Service (SaaS). Uit onderzoek van IDC in opdracht van Raet blijkt dat 25 procent van de respondenten overweegt gebruik te maken van SaaS.
Volgens het onderzoeksbureau zijn er verschillende voordelen van SaaS in vergelijking met de traditionele aanschaf van softwarelicenties. Driekwart van de respondenten noemt het feit dat de software altijd up-to-date is als belangrijkste voordeel. 70 procent van de respondenten zegt dat SaaS een besparing biedt op de kosten van de implementatie en het onderhoud. Ook verbetert het risicoprofiel van de applicatie: gebruikers ervaren minder downtime, waardoor er meer continuïteit geboden wordt en de gebruikelijke risico's van implementatie geen zorg meer zijn voor de organisatie. 60 procent noemde dit als belangrijkste reden.
Voorzitter van het ASP-Forum Michiel de van der Schueren kent bovenstaande voordelen wel, maar denkt dat klanten de efficiënte manier van werken als het meest belangrijke voordeel zien. "In een boekhoudpakketje moet veel worden samengewerkt met verschillende partijen. Als dit zonder problemen gaat, kunnen bijvoorbeeld op tijd gegevens aan de Belastingdienst worden geleverd. Een belangrijk deel van de tevredenheid vloeit hieruit voort."
SaaS heeft als groot nadeel de betrouwbaarheid, vindt 80 procent van de respondenten. "Dat wordt wel genoemd, maar wordt rechtgezet door het resultaat. De tevredenheid over de asp-pakketten is bijzonder hoog, de pakketten krijgen namelijk gemiddeld een 7,9. En dat geldt voor alle pakketten", zegt De van der Schueren.
Volgens IDC functioneert het concept veel beter dan het oorspronkelijke asp-concept uit de jaren negentig. "Saas is een wat breder begrip dan asp. Oorspronkelijk zouden standaard applicaties worden geleverd, maar in de praktijk is dat anders. Er worden hele specifieke applicaties gebouwd", zegt Peter Vermeulen, research manager van IDC. De van der Schueren herkent dat niet per se. "Het hangt een beetje van de aanbieder af. Bovendien zal het de klant worst zijn onder welke naam de dienst wordt aangeboden." Vermeulen: "De term asp heeft een wat negatieve connotatie. Het is niet wat het beloofde. Bovendien worden er in de markt verschillende termen gehanteerd. We proberen er daarom wat meer duidelijkheid in te brengen".