Baan-expert Profuse is overgenomen door Infor, dat vorig jaar ook al Baan inlijfde. Alle 190 werknemers gaan mee.
Infor kreeg Baan vorig jaar in handen na de overname van SSA Global, waarvan het Veluwse softwarebedrijf onderdeel vormde. Om het ondersteunende dienstenaanbod voor dit Baan-platform (officieel aangeduid als de productlijnen Infor ERP LN en Infor ERP Baan) uit te breiden, koopt Infor voor een onbekend bedrag Profuse. Deze serviceverlener, die zestien jaar geleden werd opgezet door ex-Baan-medewerkers, is vrijwel de enig overgebleven Baan-expert in de Benelux en bedient ruim vijfhonderd klanten. Veel it-dienstverleners hebben hun 'Baan-expertisecenters' de afgelopen jaren gesloten.
De bedrijven die Baan-toepassingen gebruiken zijn echter trouwe gebruikers die niet naar andere software willen overstappen. Diezelfde it-dienstverleners huren Profuse tegenwoordig in om deze klanten nog van dienst te kunnen zijn. Het Veenendaalse bedrijf, met tevens een vestiging in het Belgische Kontich, had zelfs Europese expansieplannen. Voor Infor vormt Profuse, waarmee het al nauw samenwerkte, een interessante aanvulling. De acquisitie betekent ook een versterking van de positie in de Benelux (vooral in de sectoren handel, industrie en bouw).
Weggevloeide kennis
Profuse begon in 1991 met het aanbieden van beheerdiensten, maatwerk en technische opleidingen voor de Baan-applicaties. Eind 2000 nam het de activiteiten over van de divisies Industrie en Handel van het toenmalige 'Baan-vehikel' Vanenburg Business Systems Nederland. Sindsdien houdt Profuse zich ook bezig met de verkoop van Baan-software en (project)advisering aan het midden- en kleinbedrijf. In 2003 volgde de overname van de bouw & installatie-tak van Vanenburg rond het Baan-platform.
Februari 2004 verstevigde Profuse zijn positie als Baan-partner, doordat het de service-activiteiten van SSA Global op dit vlak overnam. Die verkoop was opmerkelijk, omdat de meeste andere leveranciers van erp-software (enterprise resource planning) hun omzetgroei juist uit ondersteunende diensten wilden halen. Ook vloeide er door het afstoten van dit onderdeel Baan-kennis weg bij SSA: ongeveer veertig medewerkers moesten naar Profuse overstappen. Die kennis is nu weer terug onder de grotere Infor-paraplu.