Met sites als kieskeurig.nl en vergelijk.nl kan iedere consument een overwogen besluit nemen wat hij aanschaft. Er is absoluut niets mis mee als mensen zich oriënteren op de producten die zij aan willen schaffen, maar toch blijkt in het bedrijfsleven een dergelijke oriëntatie vaak een goede keuze in de weg te zitten. De klant weet steeds meer en voor de leverancier is het dan eenvoudig aan te nemen dat hij niet langer uitvoerige betogen hoeft te houden over technische details, compatibiliteit en de werking van producten.
Er ontstaat een groter aanbod maar daarbij komen ook complexere producten op de markt die lastig te vergelijken zijn op internet. Hoewel ze op het eerste gezicht functioneel en handig lijken, zullen ze niet altijd aansluiten bij de organisatie. De goedkoopste printer via internet is vaak niet de voordeligste oplossing voor een organisatie.
Een inkoper mag dus niet voorbij gaan aan compatibiliteit en moet ook onderzoeken hoe de nieuwe producten zich verhouden tot reeds gedane investeringen. Natuurlijk wil je als leverancier niet dat je klant een kat in de zak koopt, maar toch komt het nog te vaak voor dat vooraf niet goed wordt gekeken naar wat er speelt binnen de organisatie. Een meer informerende en controlerende rol voor de leverancier van peripherals is dan ook een absolute must om klanten (tevreden) te houden.
René van Dop
AAC Direct