Een Nederlandse medewerker zit voor zaken in Praag en belt met zijn mobiel naar zijn collega’s in Nederland. Kosten: 1 euro per minuut. Een behoorlijke kostenpost als je alle minuten en mobiele medewerkers bij elkaar optelt. Overstappen naar VoIP lijkt de oplossing, maar de mobiele operators dan?
VoIP is inmiddels ruimschoots doorgedrongen in verschillende sectoren van het bedrijfsleven en is naast de lan-omgeving ook voor wide area netwerken beschikbaar. En inderdaad, kostenbesparingen zijn een voordeel, maar er zijn er meer. Zo is de VoIP-gebruiker op elke (internationale) lokatie bereikbaar op zijn vaste bedrijfstelefoonnummer en belt hij via de internetverbinding die hij toch al gebruikt voor data.
Nieuwe federation-servers maken het mogelijk om bedrijven onderling te koppelen, waardoor het hele vaste telefonienetwerk omzeild wordt. Sterker nog, ook op pda's, handhelds en mobiele telefoons kan een softclient draaien. Het mobiele gesprek loopt dan niet meer via gsm of umts, maar via de lokale internetaansluiting via een hotspot thuis of op het werk.
Een onomkeerbare trend die veel teweeg zal brengen in de telecomwereld. Zag KPN een paar jaar geleden nog met lede ogen aan hoe mobiele telecomoperators marktaandeel van de gigant opslokten, nu zijn het de mobiele telecomoperators die verkeer en inkomsten zien verdwijnen naar het internet.
Het zal nog wel even duren voordat de meeste zakelijke gebruikers de omslag hebben gemaakt, maar de vernieuwingsslag komt steeds dichterbij. Volgens Gartner worden er de komende vijf jaar 150 miljoen VoIP telefoons aangeschaft. Ict-managers komen voor de keuze te staan of ze een echte telefoon of VoIP-softclient aan moeten schaffen. Daar waar een desktop of laptop aanwezig is (in ongeveer 80 procent van de gevallen) blijkt de (vaak duurdere) telefoon overbodig te zijn.
We zullen zien.
Berend Jan van Maanen
Country manager Benelux & Nordics Interoute