Nu er steeds meer producten op de markt komen die geschikt zijn voor de nieuwe 802.11n-standaard, wil de gebruiker van zijn reseller of installateur weten of hij nu moet upgraden naar 802.11n of dat hij beter kan wachten.
De vragen variëren van ‘Wat is 802.11n?' tot ‘Kan ik hiermee echt een doorvoersnelheid van 300 Mbps bereiken?' en ‘Wat heeft dit voor invloed op mijn bestaande netwerk?'. Natuurlijk willen resellers en installateurs hun klanten graag helpen aan de nieuwste techniek. Belangrijk is echter wel dat ze eerst zichzelf en pas daarna de klant informeren over de mogelijke voordelen van het uitvoeren van zo'n upgrade, en zich daarbij bewust zijn van de risico's van het gebruik van producten die niet conform de standaard zijn.
En veel van de producten voor 802.11n die momenteel verkrijgbaar zijn, zijn niet conform de standaard. Ze zijn in de handel gebracht door fabrikanten die willen profiteren van de veranderingen in de markt. Bedrijven willen zo snel mogelijk producten aanbieden, die in de meeste gevallen niet samenwerken met de bestaande 802.11g-netwerkapparatuur. Bovendien haalt die apparatuur de beloofde snelheden en bereik niet.
Producten die de komende tijd op de markt worden gebracht, zijn waarschijnlijk wél compatibel met de 802.11n-standaard van de IEEE. Fabrikanten hebben de afgelopen maanden namelijk hard gewerkt aan de ontwikkeling en lancering van producten die binnen bestaande netwerken functioneren. Daardoor kan de klant zijn netwerk binnenkort met een gerust hart stukje bij beetje upgraden, zonder dat hij verplicht is een kostbare en risicovolle, volledige upgrade door te voeren. Deze nieuwe hardware garandeert daarnaast dat zowel het beloofde bereik als de beloofde snelheid ook écht haalbaar is.
De vraag aan resellers kan alleen worden beantwoord door samenspraak tussen individuele klanten en resellers. Klanten verwachten van resellers dat zij deze technologische kennis kunnen bieden. De huidige reseller moet zichzelf informeren over de verschillende producten die zijn klanten ter beschikking staan, en moet zich realiseren dat de beloften van sommige fabrikanten niet waargemaakt kunnen worden. De klant vertrouwt hierop.
Ute Kroboth
Regio Manager Benelux