Binnen onze gelederen hebben wij het afgelopen jaar regelmatig een discussie gevoerd over de vraag hoe wij, als leverancier van datamanagement- en storage-oplossingen, samen met onze partners kunnen bijdragen aan het succes van het ondernemerschap van onze klanten. Dit omdat ik van mening ben dat je als leverancier alleen een duurzame toegevoegde waarde kan bieden, wanneer je een aantoonbare bijdrage levert aan het succes van de klanten. Anders zal het geleverde product verworden tot een standaardoplossing ter ondersteuning van de bedrijfsprocessen en zal slechts de prijs/kwaliteit als onderscheidend vermogen overblijven.
De vraag is dus hoe datamanagement kan bijdragen aan het succes van onze klant. Hoewel deze discussie nog steeds loopt, wil ik u de belangrijkste tussentijdse conclusie niet onthouden. Deze heeft te maken met de positie die data innemen binnen de onderneming, namelijk die van productiefactor.
Door de ontwikkelingen in de ict is de market value chain drastisch gewijzigd. Het model van massamarketing is vandaag de dag vervangen door individuele marketing, waarbij de productie is afgestemd op de geïdentificeerde en reeds betalende klant. Hierdoor is een nieuwe productiefactor toegevoegd aan de totstandkoming van het te leveren product; namelijk de gegevens die hieraan ten grondslag liggen. In bijvoorbeeld de financiële dienstverlening of digitale entertainment vormen data op zichzelf het hele product.
Hiermee is een extra dimensie toegevoegd aan gegevensmanagement. Dit dient zich dus niet alleen te richten op de mogelijkheden van het opslaan, veiligstellen en distribueren van gegevens, het moet ook de mogelijkheden bieden om gegevens flexibel en voor meerdere doeleinden in te zetten in het productieproces. Het mogelijk maken van slagvaardig ondernemerschap door middel van datamanagement is hiermee mijn inziens een valide discussie geworden.
Theo van Teylingen
Director NetApp Nederland