De ontslagen werknemers van het SPSS-kantoor in Amsterdam vinden de door het moederbedrijf opgegeven redenen om de vestiging te sluiten uiterst discutabel.
Als belangrijkste reden voor sluiting geeft het bedrijf aan dat de ontwikkeling van software in Nederland te duur is. De werkzaamheden van de Amsterdamse vestiging zouden worden uitbesteed naar China, waar het goedkoper kan. Deze werkzaamheden zijn echter niet naar China verplaatst. "De software is overgedragen aan het SPSS-kantoor in het Amerikaanse Rochester. De mensen die er nu aan moeten werken, zijn daar op korte termijn niet toe in staat. Het ontbreekt hen aan de nodigde kennis van het product", zegt Frank Rietveld, ex-product architect bij SPSS Amsterdam.
Verder stelt het moederbedrijf dat er sprake is van substantiële verliezen over de afgelopen jaren. Volgens ex-medewerkers klopt deze bewering van geen kanten. "Ons kantoor in Amsterdam draaide geen verlies. We maakten zelfs een bescheiden winst", aldus Rietveld. Ook uit de cijfers van het moederbedrijf blijkt dat SPSS op 1 november 2006 de hoogste kwartaalomzet en kaspositie ooit heeft geboekt.
Verweer
De cijfers waarmee bij het CWI ontslagvergunningen werden aangevraagd (en verkregen), zijn volgens verschillende bronnen niet correct. Door de werknemers werd bij het CWI inhoudelijk verweer gevoerd. Zo probeerden zij met eigen jaarcijfers en een prognose voor 2007 aan te tonen dat SPSS Amsterdam een winstgevend bedrijf is met gunstige financiële vooruitzichten.
In de overwegingen van het CWI valt echter te lezen: ‘De beslissing om te komen tot staking van de activiteiten behoort tot de beleidsvrijheid van de ondernemer, waardoor een bedrijfseconomische noodzaak niet hoeft te blijken. […] Bovendien wordt uitgegaan van de juistheid van de door de werkgever aangeleverde gegevens. […] Dit houdt overigens geen oordeel in over de juistheid van de gegevens.'
Frank Bartelds, woordvoerder bij het CWI: "We kunnen niet inhoudelijk op deze zaak ingaan, omdat het een kwestie tussen werkgever en werknemers is. Er zijn verschillende zaken die meespelen bij een ontslag, niet alleen cijfers, maar ook bijvoorbeeld werkvermindering of een gewijzigde klantenportefeuille. Het is mogelijk dat dit bij SPSS heeft gespeeld." Verder verwijst Bartelds de ex-medewerkers van SPSS naar de Raadsman Ombudszaken van het CWI. "Daar kunnen ze altijd een klacht indienen."
Zijn collega José Kroese, hoofd juridische zaken, kan slechts in algemeenheid iets zeggen over de werkwijze van het CWI bij ontslagaanvragen. "De werkgever moet de zaak aannemelijk maken. Als de cijfers en het verweer logisch zijn en geen twijfel oproepen, gaan we er vanuit dat het klopt. We toetsen marginaal." Ze benadrukt wel dat het CWI altijd een zo groot mogelijke zorgvuldigheid betracht.
Grote verrassing
"Mijn collega's en ik hebben de wijze waarop het ontslag werd afgehandeld als zeer negatief ervaren. De sluiting van ons pand in Amsterdam was voor de rest van de SPSS-organisatie een grote verrassing", zegt Rietveld. Slechts een handjevol mensen kreeg een nieuwe functie aangeboden elders binnen het bedrijf, dat ook een vestiging heeft in Gorinchem. Het gaat daarbij voornamelijk om verkopers en consultants. De overige achttien medewerkers zouden op straat komen te staan met een vergoeding van één week per dienstjaar.
Uit financiële documenten van het bedrijf blijkt dat er geld gereserveerd is voor een goed sociaal plan. "Het bod van één week per dienstjaar geeft aan dat SPSS niet om zijn medewerkers geeft", zegt Rietveld. Zonder onderhandelingen met de vakbond is dat bod uiteindelijk in de laatste week van vorig jaar verhoogd naar twee weken vergoeding per gewerkt jaar. "Het initiële bod was een belediging, maar het huidige is niet veel beter."
Ik vind het niet te geloven dat een bedrijf met zogenaamd een goede naam zo met zijn mensen kan omgaan. En nog minder te begrijpen is dat ze hier ook mee weg komen en het CWI gewoon vergunningen geeft.
Tuurlijk moeten er beslissingen worden genomen en als er geen geld wordt verdiend hoort het sluiten van vestigingen of bedrijven daarbij. Maar van een dergelijk bedrijf had ik wel wat meer integriteit verwacht. Te meer omdat ze oplossingen zeggen te verkopen om fraudeurs te vinden. Ben benieuwd of ze zichzelf ook kunnen dataminen!!