Zo’n 60 procent van de topmanagers binnen organisaties met shared service centers denkt aan uitbesteding. Twee jaar geleden stond slechts een kwart van hen hier positief tegenover. Dit blijkt uit een nieuwe studie die onderzoeksbureau Giarte heeft gedaan, in opdracht van Accenture.
De toegenomen interesse in uitbesteden volgt op de centralisatiegolf die de afgelopen twee jaar in Nederland heeft plaatsgevonden. Grote Nederlandse organisaties hebben hun stafafdelingen massaal gecentraliseerd en ondergebracht in 'shared service centers' (ssc's). Daarbij gaat het om facilitaire diensten als inkoop, financiën, automatisering, personeelszaken en klantcontact. Volgens de onderzoekers heeft dit al de nodige besparingen opgeleverd, maar willen managers de komende twee jaar de efficiency en service van deze taken nog verder verbeteren. In navolging van de grote uitbestedingsslag, die automatiseringsafdelingen reeds hebben doorgemaakt, wordt ook een groot deel van de taken van andere stafafdelingen, inclusief ondersteunende systemen, buiten de deur ondergebracht.
"Hiervoor ligt veel geld op tafel", zegt Maurice van Eck, directeur outsourcing Accenture. Hij voorziet ook een toenemende offshoring van dit soort werkzaamheden en wijst op het business process outsourcing-contract tussen zijn bedrijf en Unilever. Daarbij neemt Accenture een groot deel van de personeelszaken van de multinational over. Het merendeel van de werkzaamheden is ondergebracht in het service center in Tsjechië. Via een intranetsite en het call center in Praag verwacht de it-dienstverlener zo'n 70 procent van de vragen van Unilver-werknemers op personeelsgebied te kunnen afvangen. "Voor persoonlijke vragen blijven lokale personeelsadviseurs nodig", aldus Van Eck.