Weinig van veel is soms beter dan veel van weinig. Snapt u dit nog? Dan heeft u wellicht ook het boek ‘The Long Tail’ gelezen. Dit momenteel zeer populaire marketingboek zegt dat met de komst van het internet nu nagenoeg elk product, voor elke niche rendabel te verkopen is. Neem de boekhandel. Kan een traditionele winkel zich alleen veroorloven de 1000 best lopende titels in het assortiment te hebben, een online shop kan er rustig veel meer (virtueel) op voorraad hebben, ook al verkopen ze er maar één of twee exemplaren per jaar van. 10.000 titels die één keer verkocht worden is toch lucratiever dan 1000 titels die elk vijf keer verkocht worden. Als je op de verticale as het aantal verkochte boeken zet en op de horizontale as de titels, dan krijg je een grafiek met een naar rechts bijna oneindig lopende curve: ‘the long tail’.
Niches bloeien als nooit tevoor, want vele kleintjes maken één grote. Datzelfde principe zien we eigenlijk ook terug in het zaken doen met het mkb. Storage leek lange tijd synoniem met grote hoeveelheden data en daarmee met grote bedrijven. Kleine bedrijven begonnen met een harde schijf, daarna twee en daarna andere vormen van direct attached storage. Alleen ook binnen mkb-bedrijven tellen de kleine beetjes op. Meerdere DAS-systemen bij elkaar nemen inmiddels al heel veel plek in en zijn bijna niet meer te beheren. Network attached storage is ondertussen gemeengoed in het mkb. Ook storage area networks zijn in het mkb sterk in opkomst. Voor resellers werkt het model ook: lange tijd leek het lucratiever om vijf grote systemen te verkopen aan grote klanten, maar wellicht is het beter dertig systemen te verkopen aan evenzoveel kleine klanten? De reseller wordt hierbij nog eens geholpen door het feit dat geavanceerde storage ook nog eens jaarlijks 30 procent in prijs zakt (http://blogs.hds.com/hu/) en meer en meer modulair beschikbaar. Ook daarvoor geldt dus weer: veel gekoppelde kleine systemen en modules maken één grote. Less is more. The Long Tail werkt dus ook voor resellers in het mkb. Er breken mooie tijden aan.
Rein de Jong
Channel manager Hitachi Data Systems