Bedrijven vragen reïntegratiebureau’s en detacheringsbureaus nogal eens om te zoeken naar een jonge ict’er. Ondanks ervaring is de oudere ict’er niet geliefd in de markt.
Directeur Vikram Kapoor van staffingbureau iSense krijgt de vraag naar een jonge kandidaat voor een vacature vaak voorgelegd. "En dan wordt veertig al als oud beschouwd", zegt hij. Ook Ramon de Meijer van recruitmentbureau Michael Page zegt regelmatig te ondervinden dat de oudere werknemer niet op waarde geschat wordt. "Ik denk dat de vraag bij detacheringsbureaus vaker voorkomt, omdat daar flexibelere mensen worden gezocht."
Brancheorganisatie ICT~Office zegt deze geluiden uit de markt niet te hebben gehoord. Maar als bedrijven de voorkeur geven aan jongere werknemers, dan is dat volgens de lobby-organisatie niet verstandig. "Er komt een tekort op de markt af. Ik denk dat de capaciteiten van mensen belangrijker moeten zijn dan de leeftijd", zegt woordvoerder Ted van Hintum.
De Meijer denkt dat sommige oudere ict'ers minder geliefd zijn omdat ze zich steeds verder specialiseren. "Dat is een keuze die ze zelf niet gemaakt hebben. Het bedrijf waar ze komen te werken heeft bijvoorbeeld een SAP-pakket. Soms valt die keuze goed uit, maar soms hebben ze pech. Dan wordt het pakket waar ze in gespecialiseerd zijn niet meer door de markt gevraagd".
Kapoor denkt dat de oudere ict'er als minder flexibel wordt gezien. General manager Ramon Zanders van Perfect for People herkent dat. "De kracht van de oudere professional moet zitten in de competenties. Sommige professionals zitten vast in een patroon van inhoudelijke specialisatie en kunnen daarop vastlopen".
Ict'ers ouder dan veertig jaar hoeven zich niet meteen zorgen te maken. "Voor sommige functies, zoals managementfuncties, worden ze juist gevraagd om hun ervaring", zegt De Meijer. Zanders: "Als je mensen weet met senioriteit op basis van competenties en ervaring mag je ze naar Perfect for People doorverwijzen. We zoeken ze."
Alleen wat de kosten betreft WAAR, maar bedenk wel, dat deze heel veel kennis hebben van het bedrijf en in geval van calamiteit, weten ze wat ze te doen staat. Er hoeven dan geen SLA’s nagekeken te worden, wie nu verantwoordelijk is. Oudere niet flexibel, kom nou, conversie naar W-2000 of Office-2000, we kennen de bottlenecks. Dus over naar Vista of Office-2007, we kennen al de pittfalls.
Storingen en niet weten wat je te doen staat, zal vaker voorkomen, omdat de ervaring domweg ontbreekt.
Baan voor de toekomst: IT – SLA – Manager
Waar het echt binnen bedrijven fout gaat zijn de verbindende processen. Jonge HBO ict-ers hebben een lange weg te gaan om zich binnen organisaties een plek te verwerven. De technologie is niet meer zo spannend. Juist het ombuigen van een technisch gerichte ICT organisatie naar een meer procesgerichte service verlenend onderdeel van een organisatie is de crux.
Juist de meer oudere ICT-ers hebben door hun jarenlange ervaring de mogelijkheden en de competenties om dit te kunnen bewerkstelligen. Een goede mix tussen de oudere ICT-ers en de jonge net afgestudeerde ICT-ers zou wel eens zeer belangrijk kunnen zijn.
Hoe vaak ik het niet meegemaakt heb dat de jonge HBO-ers niet eens MS DOS kenden…….. en alleen maar opgegroeid zijn met Windows…..