Ontwikkelaars van digitale leermiddelen houden geen rekening met de toegankelijkheid voor scholieren met een functiebeperking. Ondanks een wet die onderscheid op grond van handicap in het beroepsonderwijs verbiedt, dreigen door de slechte toegankelijkheid van de leermiddelen alsnog mensen met een beperking buiten de boot te vallen.
Deze conclusie komt van Stichting Bartiméus Accessibility, die drie onderzoeken deed naar diverse digitale leermiddelen. De uitkomsten waren dramatisch. Van de onderzochte softwareprogramma's voldeed slechts 1 procent aan de minimale toegankelijkheidseisen. De onderzochte elektronische leeromgevingen, studie-informatiesystemen, websites en cd-roms voldeden in het geheel niet.
Minister van der Hoeven van Onderwijs gaf eerder al aan dat diverse projecten de ontwikkelaars zouden moeten stimuleren om toegankelijke leermiddelen te bouwen, maar succes van deze projecten blijft vooralsnog uit. Aanpassingen aan studieboeken waren in het verleden makkelijk te maken. Bij digitale leermiddelen is er vaak specifieke kennis of zelfs een programmeur nodig.
Stichting Bartiméus Accessibility roept tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling, die deze week in de Jaarbeurs in Utrecht wordt gehouden, op tot mentaliteitsverandering bij ontwikkelaars en daarmee een verbetering van de toegankelijkheid van digitale leermiddelen.