De introductie van Windows Vista bewijst eens te meer dat software-implementaties complexe en ingrijpende processen zijn, waarbij managers zich steeds weer afvragen wat exact de consequenties zijn voor hun onderneming. Het upgraden van het besturingssysteem is niet alleen een kwestie van het aanschaffen van nieuwe licenties, er moet ook nagegaan worden of de systemen wel voldoen aan de vereisten. Bij kleinere organisaties is dit geen enkel probleem, maar bij grotere ondernemingen is dit een stuk lastiger. Verschillende locaties, een groot aantal werkplekken en een voordurend veranderde licentiebehoefte maken het steeds moeilijker en arbeidsintensiever om het overzicht te bewaren. In de praktijk zien we dat de gemiddelde organisatie 30 procent teveel of te weinig licenties bezit. Maar nog verontrustender is dat de meeste organisaties geen idee hebben hoe zij ervoor staan.
Voor resellers betekent dit dat er van hen meer verwacht wordt dan slechts het leveren van de licenties. De reseller wordt steeds meer gezien als adviseur. Het is voor organisaties van essentieel belang dat de implementatie goed verloopt, zodat het niet een bodemloze put van investeringen wordt. De reseller die direct kan laten zien wat een onderneming exact nodig heeft om nieuwe software organisatiebreed te implementeren, is zijn concurrenten een stap voor. Asset management tools kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Op deze manier wordt het duidelijk welke licenties en hardware aanwezig zijn binnen de organisatie en welke aanpassingen noodzakelijk zijn om een succesvolle implementatie te garanderen. Bovendien wordt het mogelijk om gaandeweg eventuele conflicten op te sporen. Hiermee neem je de zorgen van het management weg en kun je gaan praten over de oplossingen. Zien is geloven en een beter verkoopargument is er volgens mij niet.
Matt Fisher
Vice-president Centennial Software