Vrijwel elke organisatie die mensen buiten de deur heeft, kijkt op dit moment naar de mogelijkheden om mail en applicaties ook op pda’s en smartphones beschikbaar te maken. Op het Nationaal Mobility Evenement 2007 in Rotterdam kregen bezoekers een update over de huidige stand van zaken.
Op De Beurs in Rotterdam waren dit jaar weer veel mobiele toepassingen te zien. Opvallend daarbij is dat er steeds meer applicaties speciaal geschreven worden voor de handheld, smartphone of pda. "De meeste applicaties kun je niet één op één overzetten naar een klein scherm", legt Ben de Velde, commercieel directeur van PCA Mobile uit. "Op een groot scherm kun je een gebruiker meerdere keuzes per pagina bieden maar op een pda moet je vaak van scherm naar scherm." Hij ziet vertegenwoordigers dan ook steeds vaker een tablet-pc meenemen, die de voordelen van een redelijk scherm combineert met een bescheiden formaat. "In de praktijk werkt dit toch prettiger."
Veel aandacht was er ook voor toepassingen in de bouw en de zorg. Met name in de thuiszorg waar medewerkers vaak ambulant zijn, is de smartphone inmiddels bijna een standaardgereedschap. Hier snijdt het mes dan ook aan twee kanten. De verpleegkundige of hulp hoeft geen pakken papier meer in te vullen, terwijl het zorgkantoor tot op de minuut, en vrijwel realtime, weet hoeveel tijd er is besteedt aan een bepaalde handeling. De tijdwinst die dit oplevert, maakt een korte terugverdientijd (hoge ROI) mogelijk.
Advocaten- en notariskantoor Pels Rijcken in Den Haag heeft al redelijk wat ervaring met de Blackberry. Pieter Offers, hoofd facilitaire dienst en automatisering bevestigt de terugverdientijd: "Bij het uurtarief van een advocaat is een paar uur tijdwinst al voldoende om de investering terug te verdienen! Inmiddels zijn de meeste advocaten en notarissen op ons kantoor uitgerust met een Nokia-telefoon die gebruikmaakt van het Blackberry-mailsysteem en ik geloof niet dat er nog iemand is die het ding terug zou willen geven. Het is handig om een cliënt per e-mail te woord te staan. In de advocatuur is een Blackberry al bijna een standaard secundaire arbeidsvoorwaarde. We ontwikkelen nu manier waardoor de ontvanger van het bericht ook kan zien dat het van een mobiel apparaat komt. Wanneer je een drieregelig antwoord terug mailt, kan dat door de ontvanger als bot worden ervaren. Als hij weet dat het van een klein apparaatje komt, begrijp je dat beter."