De eeuwenoude Griekse wijsheid ‘de enige constante is verandering’ gaat nog onvoldoende op voor ict-toepassingen in het onderwijs. Ik moet helaas constateren dat scholen nog te weinig gebruik maken van ict voor het overbrengen van kennis en kunde aan de generatie die de toekomst heeft. In deze tijd van vele veranderingen is het nog belangrijker dat we alle aandacht besteden aan de jeugd en de mogelijkheden van de moderne informatie- en communicatietechnologieën.
Bij scholen verandert het profiel van de gebruikers snel. Beheersbaarheid van ict is een blok aan het been van menig ict-beheerder. Maar er zijn tools om ict voor het onderwijs eenvoudig beheersbaar te maken. Een daarvan is applicatievirtualisatie, waarmee de voordelen van een client server architectuur gecombineerd worden. Maar ook hulpmiddelen zoals het vereenvoudigd wijzigen van gebruikersprofielen (vooral van belang bij de overgang van het schooljaar), printerbeheer en automatische installatieservice kunnen de school een eind op weg helpen.
De ict-verantwoordelijke moet dan natuurlijk wel gekwalificeerd zijn. En daar schuilt nou net het probleem. De ict-beheerder is namelijk vaak de conrector of een leraar die toevallig vanuit het verleden kennis van computers heeft. Maar kan deze persoon de verschillende technologieën met elkaar integreren, beheren en toegankelijk maken voor de leerlingen? Meestal niet.
Ik pleit er daarom voor op elke school, hoe klein ook, een gekwalificeerde ict'er neer te zetten die kennis van zaken heeft of om remote beheer te laten plaatsvinden. Het installeren van hele datanetwerken, internetverbindingen en het beheren van websites en het integreren van mobiele technologie met het bestaande netwerk gaat de gewone ict-beheerder boven de pet. Dus als er al een aangewezen ict-beheerder is op een school, dan zou deze jaarlijks bijgeschoold moeten worden.
Alleen het beste voor het onderwijs!
Raymond Perridon
Algemeen Directeur MegaSellers Automatisering