2006 was een bewogen jaar. Niet alleen de verkiezingen hielden de gemoederen bezig, ook op telefoniegebied is er veel te doen geweest. Volgens ip-telefonie expert Swyx waren vier ontwikkelingen van wezenlijk belang voor de telecommarkt: – Traditionele telefonie is op zijn retour – Organisaties ontdekten dat VoIP interessante voordelen biedt voor een organisatie – Traditionele telefonie-aanbieders moesten een andere koers gaan varen – Nieuwe spelers betraden de telefoniemarkt
In 2006 zijn meer op ip-gebaseerde communicatiesystemen aangeschaft dan traditionele systemen. Het ‘oude' systeem en haar infrastructuur is op sterven na dood. Mede vanwege deze ontwikkeling stond voor Swyx het afgelopen jaar het motto ‘traditionele telefonie is dood' centraal. De stap die door het bedrijfsleven naar VoIP wordt gemaakt, toont de populariteit ervan in de consumentenmarkt. Dankzij Skype werd bellen over internet een fenomeen, van een gratis tool tot een allesomvattende bedrijfsapplicatie met uitgebreide functionaliteit.
Ondernemers die gebruik maken van VoIP erkennen dit nieuwe concurrerende voordeel. In tegenstelling tot de consumenten, profiteert het bedrijfsleven met VoIP niet alleen van lagere kosten. Door de op ip-gebaseerde techniek wordt communicatie geïntegreerd met zakelijke applicaties. Het samengaan van spraak en data in een netwerk biedt nieuwe mogelijkheden. De telefoniemigratie in de pc-omgeving, bijvoorbeeld met Outlook, crm of een erp-systeem, verhoogt de effectiviteit en de productiviteit van de moderne ondernemer. Ook andere vormen van communicatie kwamen in 2006 sterk op. Denk daarbij aan instant messaging, video of het delen van applicaties.
Deze trend zorgt voor zowel een splitsing als een consolidatie van de telefoniemarkt. Aanbieders van traditionele systemen zoals Alcatel, Nortel of Siemens wenden zich meer en meer tot de software-sector, waar ze samenwerken met een nieuwe generatie aanbieders. Toch zal zo'n samenwerking niet lang duren. Uiteindelijk baseren deze producenten hun product op de verkoop van dure hardware. In de toekomst wordt dit echter overbodig en andere spelers zullen daarvan profiteren.
Ook ondernemers uit andere bedrijfstakken probeerden de stap naar telefonie te maken. Zo biedt Yahoo! bijvoorbeeld een pc-to-phone VoIP-service aan, ter ondersteuning van zijn messenger. AOL en Skype hebben inmiddels soortgelijke diensten in hun portfolio. Microsoft heeft in het kader van zijn ‘unified communications strategy' eveneens de eerste stappen in deze richting gezet. Denk hierbij aan de live-communicatie over de MS Server en Unified Messaging verbonden met voice- en video-applicaties.
"Ook wanneer nieuwe spelers de markt betreden, duurt het nog lang voordat zij de jarenlange ervaring van ip-telefonieaanbieders als Swyx kunnen evenaren", vertelt Günter Junk, ceo van Swyx. "Swyx telt reeds meer dan 200.000 gebruikers in heel Europa. Wij nemen de voordelen van de traditionele telefonie mee in deze nieuwe vorm van allesomvattende geïntegreerde communicatie. In de toekomst hebben ondernemers enkel nog een geïntegreerde applicatie voor alle vormen van communicatie nodig. Deze kunnen probleemloos met elkaar samenwerken. De belangrijkste bedrijfsprocessen worden geïntegreerd. Dat is de toekomst van communicatie."