KPN mag voor vijf jaar de werkplekautomatisering van uitzendorganisatie Olympia regelen. Dit eind 2006 gesloten contract veroorzaakte nogal wat publiciteit. KPN zou hiermee een bedreiging vormen voor grote automatiseerders. Dat valt reuze mee. Vooralsnog blijft het telecombedrijf op werkplekbeheer een kleine speler.
Het Financieele Dagblad beweerde dat KPN de aanval opent op de markt van kantoorautomatisering (ka). Het contract met Olympia was een bittere pil voor automatiseerders zoals Getronics, aldus de krant. ANP en De Financiële Telegraaf spraken van stevige stappen die KPN heeft gezet in de Nederlandse markt voor automatisering.
Deze drie reacties kunnen naar believen worden aangevuld met andere gelijkluidende berichten uit de media. Maar waar gaat het eigenlijk om? Bij de overeenkomst met Olympia betreft het zo'n vier- tot vijfhonderd werkplekken die KPN centraal ingericht gaat beheren. In de oude situatie werd dit werk uitgevoerd door vier partijen, waaronder KPN. Om welke drie andere partijen het precies gaat willen Olympia en KPN niet zeggen. Zijn het de grote it-dienstverleners? Of zijn het juist kleinere automatiseerders, zoals Siemens Enterprise Networks, Newtel Essence of CSS Telecom? Dit zijn bedrijven die KPN in 2006 overnam om verdere expertise op het vlak van bedrijfscommunicatie voor de grootzakelijke markt op te bouwen. Dan zou het werk voor Olympia min of meer een bestendiging van de oude situatie betekenen.
Herrijzenis
KPN heeft onmiskenbaar ambities als automatiseerder. Topman Ad Scheepbouwer zei vorig jaar dat het concern zijn it-diensten nieuw leven wil inblazen. Klanten vragen KPN namelijk of het bedrijf naast het beheer van mailomgevingen, telefoniesystemen, intranet- en applicatie-infrastructuren ook het beheer van de it-systemen kan uitvoeren. In dit licht blijft het wrang dat KPN in de crisisjaren 2001-2002 zijn interne it-divisies aan Atos Origin verkocht. Ook veel van de externe it-expertise die het bedrijf voor klanten in huis had, werd van de hand gedaan. Alleen de cybercenters van KPN, waar klanten (web-) applicaties kunnen laten draaien en beheren, kregen onvoorwaardelijke steun. In vergelijking met grote telco's als Deutsche Telekom (T-Systems), France Telecom (Orange Business Services) en BT (BT Global Services) mist KPN een echte it-divisie. Wil het telecomconcern écht tot de top van werkplekautomatiseerders gaan behoren, dan rest in 2007 slechts één scenario: een overname van een grote automatiseerder. Nu eerdere onderhandelingen met Getronics niets opleverden is Atos Origin wellicht een goede gesprekspartner. Die bleek al in 2006 niet afwijzend te staan tegenover een overname.