Voor gemeenten wordt 2007 het jaar van de midoffice. De grote vraag is: kiezen ze voor samenwerking of gaan ze hun eigen weg?
Dit jaar behoort 65 procent van de publieke dienstverlening langs digitale weg plaats te vinden. Gemeenten zoeken daarom naar goede digitale loketsoftware en bundelen regelmatig de krachten. De coöperatie Dimpact bijvoorbeeld, die op termijn wil fuseren met GovUnited, een ander bondgenootschap. Bij beide organisaties kunnen gemeenten die lid worden, digitale loketdiensten afnemen zonder deze vooraf te hoeven aanbesteden.
Daarnaast is er Andez, waarin vijf steden een Europese aanbesteding startten voor een ‘midoffice suite’ op basis van een gezamenlijk bestek. Andez krijgt een vervolg en er komt een traject (‘mini-Andez’) voor kleine gemeentes. Een ander initiatief is Gemgids, met als trekkers Voorst en Apeldoorn. Dit digitale loket is open source en gebruikt Google Earth als browser.
Ondanks al dit coalitiegeweld kunnen gemeenten nog wel degelijk hun eigen koers varen. Projectmanager Mark van den Broek van het Ictu-programmabureau Egem, dat bij Andez betrokken is, gelooft in de voordelen van samenwerking, maar benadrukt dat het niet de heilige graal is. Hij merkt dat zelfstandig opererende gemeenten ook het referentiemodel voor gemeentelijke elektronische dienstverlening van Egem aanhouden. Leidschendam-Voorburg is zo’n voorbeeld. Adviseur Rogier Dijkgraaf spreekt ook geen voorkeur uit. "Een gemeente moet eerst zelf een midoffice-aanpak bedenken. Daarna kan bekeken worden wat hierbij het beste aansluit: samenwerken of zelf doen. Essentieel is dat een gemeente haar visie blijft volgen."
Zie ook het artikel ‘Leidschendam-Voorburg regelt midoffice zelf’