Eric Bouwer (50) is met ingang van 8 januari benoemd tot opvolger van Robert Pols als algemeen directeur van Fujitsu Services in Nederland. Tot die datum was Bouwer directeur operations bij de it-dienstverlener, waar hij in 2005 in dienst trad als Head of Service Delivery. Eerder werkte hij bij onder andere KPN Telecom, NCR Nederland en Cyco Software.
Bouwer startte zijn carrière in de it-sector, begin jaren tachtig, als accountmanager bij Digital Equipment. Daarna had hij sales- en managementfuncties bij Stratus Computers, Intergraph en KPN Telecom. In 1997 ging hij aan de slag als directeur customer services Noord-Europa bij NCR Nederland, waar hij opklom tot algemeen directeur. In 2002 werd hij ceo van Cyco Software, een Nederlands softwarebedrijf dat geïntegreerde engineer document management (EDM)-oplossingen levert aan ondernemingen over de hele wereld. Zowel bij NCR als bij Cyco deed hij veel internationale ervaring op.
Op 19 september 2005 begon Bouwer bij Fujitsu Services als head of service delivery, in welke functie hij de leiding had over de service delivery managers die de klantcontracten beheren. Medio 2006 werd hij als Directeur Operations verantwoordelijk voor de complete dienstverlening aan klanten vanuit de technische afdelingen: van de helpdesk tot het datacenter (inclusief consultancy). Vanaf dat moment rapporteerden 600 van de 750 medewerkers aan hem. Op 8 januari 2007, ten slotte, volgde zijn aanstelling als algemeen directeur en kreeg hij de eindverantwoordelijkheid voor alle activiteiten van Fujitsu Services in Nederland.
Bouwer ziet volop perspectief in zijn nieuwe functie: "Fujitsu staat er uitstekend voor. We zijn een gezonde organisatie die klanten it-services van topklasse biedt. Als wij onze focus op kwaliteit weten vast te houden en aan te scherpen, ben ik ervan overtuigd dat we de dienstverlening aan onze klanten verder kunnen uitbreiden en kunnen doordringen tot de topvijf van it-servicespecialisten in Nederland. Dat betekent wel dat we moeten groeien. En dát kan alleen als we de business van onze klanten begrijpen, beseffen waar zij hun geld mee verdienen. Alleen dan kunnen wij hen adequaat ondersteunen door hun it af te stemmen op hun doelstellingen, tegen significant lagere kosten. Dankzij ons Japans moederbedrijf hebben wij de beschikking over unieke kwaliteitsborgings- en kostenbesparingsprogramma's als Triole en Sense & Respond. Dat maakt onze aanpak niet alleen anders, maar ook beter en goedkoper. Tot nu toe is dat nog te weinig bekend in de markt. We moeten genoemde voordelen dan ook beter communiceren en klanten en prospects laten zien dat onze aanpak werkelijk effect sorteert. Fujitsu is op dit ogenblik de op twee na grootste it-dienstverlener ter wereld. Met onze verfrissende én effectieve werkwijze moeten wij in staat zijn die positie uiteindelijk ook in Nederland te veroveren. Aan mij de taak ervoor te zorgen dat we die ambitie waarmaken."