Wordt dit het jaar van de enorme krapte en dus de gigantische salarisstijgingen? En in welke richting kun je je als ict’er het beste specialiseren? Kortom, wat zijn de trends op loopbaangebied?
Wordt dit dan eindelijk het jaar waarin werkgevers weer vechtend over straat gaan, vechtend om jou, schaarse ict’er? Het jaar waarin de salarissen als een raket stijgen en de aanverwante toeters en bellen – of liever nog auto’s en ballonvluchten – je om de oren zullen vliegen? Nee, zegt Loek Bosman, salarisdeskundige van adviesbureau Hay Group. De krapte neemt misschien wel toe, maar de lonen volgen niet in hetzelfde tempo. “Ik verwacht dat de beloning in de ict-sector niet wezenlijk zal veranderen ten opzichte van 2006 of de rest van Nederland. Er zullen zich wel wat verschijnselen van overbieden voordoen met de krapper wordende arbeidsmarkt, maar het blijft bij incidenten.”
Vorig jaar berichtte Bosman al dat de salarissen niet snel stegen, omdat veel ict’ers werken bij ict-dienstverleners. Die werken vaak nog met tijdens de recessie afgesloten contracten met opdrachtgevers – dus met lage tarieven. Inmiddels eindigt een deel van die contracten, maar, zegt Bosman: “Ik heb indicaties gekregen dat ook nieuwe contracten met ict-dienstverleners niet snel in prijs stijgen.”
Hoe komt dat dan? De lonen blijven onder druk staan door offshoring, stelt Bosman: “Denk liever na over je lange termijn employability dan aan veel geld op de korte termijn. Want als je in die baan met dat goede salaris alleen maar herhaalt wat je al kent, mis je de nodige bijscholing voor de wat langere termijn. Zorg hoe dan ook dat je in je eigen vakgebied up-to-date blijft.
Zorg dat je voorop loopt.”
Stoïcijns
Is Bosman nodeloos pessimistisch? Nee, zijn uitspraken worden gestaafd door Jacob Verschuur, ict-deskundige bij Ernst & Young, die net het rapport ‘Trends in ict 2007’ heeft uitgebracht. “De onbalans van vijf jaar terug in de ict, waarbij ongebreideld mensen werden aangenomen en auto’s werden weggegeven is definitief voorbij”, zegt ook hij.
Een grote groep gebruikers heeft al de weg gevonden naar lagelonenlanden, waardoor de krapte van vijf jaar geleden zich niet meer voor zal doen. “Daarnaast is de kwaliteit in de dienstverlening van ict-bedrijven enorm toegenomen in 2006. Bedrijven zien in dat die kwaliteit belangrijk is en dus investeren ze meer in hun personeel, met name op het gebied van opleidingen.”
Investeren in kwaliteit
Verschuur stelt plechtig: “Bedrijven zijn wijs geworden. Ze investeren in kwaliteit.” Dat betekent dat de markt rustiger wordt. Nu is een goed moment om te investeren in je eigen ontwikkeling. “Zoek de dialoog met je werkgever, kijk waar je eigen verbeterpunten zitten. Kijk hoe je gezamenlijk jouw kwaliteiten kunt verbeteren.”
Ga mee in de kwaliteitsslag, stelt Verschuur, want tegelijkertijd signaleert hij dat de ict-markt complexer wordt. Veel grote projecten, bijvoorbeeld bij de overheid, zijn de afgelopen jaren mislukt. Vaak werd puur naar de te ontwikkelen applicaties gekeken en niet naar de impact die het project zou hebben op de totale bedrijfsvoering. Maar hier komt verandering in. “Tot 2005 kregen leveranciers stoïcijns de schuld van mislukte projecten. Sinds vorig jaar wordt ook gekeken naar de gebruikerskant. Het wordt daarom steeds belangrijker dat je als ict’er veel van bedrijfsprocessen afweet. Bekwaam je in marketing, techniek of bedrijfsprocessen. Er is nog voldoende ruimte voor verbetering van de kwaliteit.”
Brancheorganisatie ICT~Office deed eveneens onderzoek naar de ict-markt voor 2007. Haar marktmonitor, met gegevens over groei en omzetverwachtingen en ontwikkelingen van de arbeidsmarkt, verschijnt in februari. Terwijl de laatste gegevens nog verwerkt worden, vertelt directeur Sylvia Roelofs vast over de eerste resultaten. “Voor 2007 verwachten we een tekort van ten minste 2500 ict’ers. Het gaat hierbij vooral om ict’ers in de consultancy, projectmanagement, implementatie- en beveiligingsspecialisten, op hbo- en wo-niveau. Het tekort loopt tot 2010 op tot bijna 10.000.”
Maar bij het CWI staan momenteel ook nog een kleine tienduizend ict’ers ingeschreven. Dat aantal is wel tanende; dit jaar is het voor het eerst sinds begin 2003 onder de tienduizend gezakt. De helft van hen heeft hbo-niveau. Roelofs: “We zien een mismatch. Er is niet alleen een kwantitatief, maar vooral een kwalitatief tekort. Bedrijven kiezen niet voor offshoring om kosten te besparen, maar omdat ze in ons land geen geschikte mensen vinden.”
Wat hebben die 2500 ict’ers die gezocht worden dan wel wat die tienduizend die op de bank zitten niet hebben? “Je moet weten hoe je ict als middel in kunt zetten om een organisatieprobleem bij de klant op te lossen. Dat vraagt dat je verder kunt kijken dan de techniek. Je moet verstand hebben van specifieke bedrijfsprocessen en je goed kunnen verplaatsen in de klant. Werk dat in Nederland blijft, zit dicht tegen de klant aan. Dat is de rode draad. Blijf dus als ict’er werken aan je marktfitness.”