Mobility is niet meer weg te denken uit het huidige bedrijfsleven, maar de kosten ervan zijn vaak een groot vraagteken. Veel beslissers weten niet hoe veel geld er gaat naar mobiele diensten in hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek van Orange Business Services onder cio’s.
Maar liefst 42 procent van de cio's heeft geen overzicht van de uitgaven op het gebied van mobiele security. Ook van mobiele apparaten (40 procent) en remote access (37 procent) zijn de kosten vaak onbekend.
"Zonder bedrijfsbeleid hebben cio's weinig inzicht in de kosten van mobility", zegt Jeroen van Brussel, managing director van Orange Business Services Nederland. "Het komt zelfs voor dat mobiele medewerkers hun eigen apparaten gebruiken en zelf netwerkverbindingen aanleggen, en de kosten hiervoor declareren onder hun reiskosten. Op die manier zijn ze niet terug te vinden in de it-uitgaven."
Orange Business Services vroeg ook naar de redenen voor al dan niet het invoeren van mobility. Voor it-beslissers zijn kosten een argument om te aarzelen bij het invoeren van mobiele oplossingen. Twijfels aan de roi houden 37 procent ervan af en bijna eenderde van de cio's heeft bedenkingen over security. 29 procent is niet voldoende overtuigd van de betrouwbaarheid en servicekwaliteit van mobiele oplossingen. 22 procent heeft eenvoudigweg geen geld voor mobility. Kennis over mobiliteit is er in de meeste gevallen wel. Voor slechts 10 procent is gebrek aan interne expertise de belangrijkste reden om nog niet te beginnen aan mobility, en maar liefst 64 procent vindt dit argument volstrekt onbelangrijk.
Wanneer cio's wel kiezen voor een mobility-oplossing, dan speelt in de keuze voor een aanbieder vooral de dekking een rol (39 procent). Daarnaast zijn prijs (36 procent), kwaliteit van de dienstverlening (34 procent) en security-ervaring (24 procent) belangrijk. Voor 12 procent zijn de kwalificaties en expertise van de medewerkers de voornaamste reden om voor een provider te kiezen, net als de mate waarin een aanbieder complete end-to-end oplossingen kan bieden. 10 procent kiest voor een one-stop-shop. Naar de mening van analisten over een bedrijf kijken de beslissers niet: die is voor 70 procent niet belangrijk. 66 procent laat zich niet leiden door het portfolio en 63 procent houdt geen rekening met innovatie. De prijzen van een aanbieder laten slechts 13 procent volledig koud.