Iedereen heeft het over ‘managed services’. Maar je wilt services toch altijd beheren en beheersen of wordt hier iets anders mee bedoeld? Volgens mij moeten we het niet hebben over het managen van de services, maar over het toevoegen van waarde. We moeten het hebben over dat je voor de klant en ook de klant-van-de-klant de toegevoegde waarde inzichtelijk, tastbaar, maakt.
In telecom zien wij vandaag de dag twee megatrends. Allereerst overal-en-altijd bereikbaar zijn. Dat is een toegevoegde waarde die mensen snappen en die professionals willen. Liefst via één telefoonnummer overal bereikbaar zijn en gekoppeld aan dat nummer diverse functies zoals ‘call-back', ‘voice-mail' en een goed telefoonboek. Om dat te kunnen moet je inderdaad ‘services managen', maar het gaat hier uit eindelijk om de functionaliteiten die de gebruiker ervaart.
De tweede trend is het toevoegen van diensten aan het netwerk voor data. De actieve ‘kantoorwerker' verwacht vandaag de dag niet alleen een goede, krachtige dataverbinding en behoorlijk wat meer dan een 2 MB mailbox. Nee, om echt alles uit een netwerk te halen wat er in zit is het belangrijk dat automatisch de ‘back-up' wordt geregeld. Dat er 24/7 beheer is op dat netwerk, extern. Dat de ‘storage' buiten de deur kan worden geregeld en kan worden ontsloten vanuit meerdere locaties. En vergeet niet de ‘security'. Van de beheerder – de manager zo u wilt – van een netwerk wordt verwacht dat de veiligheid wordt gegarandeerd. Want die kantoorwerkers verwachten dat ze probleemloos gebruik kunnen maken van hun pc of laptop via een netwerk dat meer is dan een ‘stukje koperdraad'. Ze verwachten toegevoegde waarde.
Marco Quispel
Director Marketing bij COLT Telecom