Het gaat niet goed met het milieu. Milieu leeft niet en consumenten willen er niet extra voor betalen. Daar ga je dan met je ‘business case’. Maar het moet toch mogelijk zijn om als maatschappelijk verantwoorde organisatie iets voor het milieu te doen EN daar geld aan te verdienen? En dan gaat het niet zozeer over het ontwikkelen en leveren van schonere producten en gebruik maken van alternatieve energiebronnen, maar voornamelijk over de mogelijkheden die technologie biedt om op een andere manier te werken en te communiceren.
Ideologie in een simpele rekensom
Minder uitstoot van uitlaatgassen en minder milieuschade door vliegtuigen zou goed zijn voor het milieu. Maar wat organisaties nog liever willen bereiken, is meer omzet, een productievere indeling van de dag en een manier om effectief te communiceren en relaties te ontwikkelen met klanten, zakenpartners en collega's. En gemotiveerd personeel, dat de dagelijkse stress van files of wekelijkse zakenreizen van zich af kan laten vallen. Beide is echter mogelijk. Videocommunicatie maakt een nieuwe manier van werken mogelijk die gunstig is voor het milieu én voor de bedrijfsresultaten.
Nieuwe manier van werken
Mensen zijn van nature conservatief en houden graag vast aan bestaande patronen en keuzes. Zo communiceerden wij lange tijd via handgebaren, ook toen het gesproken woord (of klanken) zich ontwikkelde. We schreven nog lange tijd met een pen, terwijl er al lang typemachines waren. We behelpen ons nog steeds met eendimensionaal bellen of mailen, terwijl voor persoonlijke en intensieve gesprekken de mogelijkheid voor videocommunicatie binnen handbereik is. En we reizen urenlang in binnen- en buitenland om elkaar een uurtje of twee persoonlijk te ontmoeten. Voor het leren kennen van mensen of het onderhouden van de warme contacten op relevante momenten is dat prima, maar recent onderzoek, uitgevoerd door Ipsos Mori, heeft aangetoond dat 55 procent van de zakenreizigers aangeeft dat zij reizen maken die overbodig zijn. Uit het onderzoek bleek tevens dat zij ook op een andere manier, bijvoorbeeld door videocommunicatie, hadden kunnen communiceren.
Geld verdienen met innovaties
De (ict-) reseller verdient zijn geld met nieuwe producten. Maar wat kan hij verdienen met deze nieuwe manier van werken: met unified communications? Alle grote partijen zien het belang van een centraal communicatiecentrum, van waaruit ieder communicatiekanaal kan worden gekozen: post, mail, spraak en sinds enkele jaren hoge kwaliteit videocommunicatie. HP en Cisco maken hun netwerken gereed voor videocommunicatie. Microsoft en IBM doen hetzelfde. En dat betekent dat resellers in samenwerking met specialisten in staat zijn de markt te verbreden met een nieuwe generatie videocommunicatieproducten. Fijn voor de omzet van resellers, fijn voor de omzet van de klanten en ook nog eens goed voor het milieu. Met recht een win-win-win-situatie.
Erik Swart
Country manager Tandberg Nederland