Solliciteren is heel persoonlijk. Iedereen is anders, werkgevers zijn verschillend en ook functies zijn niet overal hetzelfde. Toch is het mogelijk om een aantal algemene richtlijnen in het oog te houden.
• Zorg dat je weet wat je wilt en dat de functie waarop je solliciteert daarbij aansluit.
• Zorg dat je geschikt bent voor de functie waarop je wilt solliciteren, dat scheelt een hoop teleurstelling.
• Solliciteer altijd per e-mail, maar schrijf als het ware een echte brief.
• Bereid je goed voor, weet wat een bedrijf zoekt in een sollicitant en weet wat jijzelf te bieden hebt.
• Neem werkvoorbeelden mee zodat je de toekomstige werkgever kunt laten zien wat je tot nu toe hebt gepresteerd.
• Zorg dat je representatief op je gesprek verschijnt. Pas je kleding aan het kledingvoorschrift van het bedrijf waar je solliciteert aan. Zowel ‘overdressed' als ‘underdressed' sla je de plank mis.
• Bedenk een flink aantal kritische (geen informatieve!) vragen over het bedrijf waar je gaat solliciteren, zodat je blijk geeft van het feit dat je weet waar je solliciteert.
• Laat doorschemeren dat je geen doorgewinterde sollicitant bent. Laat merken dat je niet wekelijks een sollicitatiegesprek hebt.
• Begin in het eerste gesprek nooit over arbeidsvoorwaarden.
Bescherm je tegen outsourcing
Hoe bescherm je je als ict'er tegen outsourcing? Hieronder vind je negen actiepunten:
• Verdiep je in de business processen
Outsourcings- of offshoringspartijen hebben vaak geen praktische kennis van de processen in jouw bedrijf. Als je actuele en niet-gedocumenteerde kennis hebt, is dat onmisbaar voor het bedrijf.
• Word commerciëler
Omdat ict-afdelingen vaak weinig te maken hebben met commercie, hebben veel ict'ers deze vaardigheden niet kunnen ontwikkelen. Outsourcing is erg commercieel; hoe meer je erop voorbereid bent, hoe beter je de toekomst in de hand hebt.
• Werk voor organisatie die ‘it krijgen'
Ga werken bij een organisatie die wel de waarde van een ict-afdeling inziet en de ict-afdeling in huis willen houden.
• Maak carrière
Hoe hoger je komt in een organisatie, hoe minder kans er is dat je baan wordt geoutsourced.
• Wees een bruggenbouwer
Er zit een gat tussen gebruiker en ict-afdeling. Als gebruikers je als een expert zien en niet als noodzakelijk kwaad, dan is de kans minder klein dat je wordt vervangen.
• Vermijd wegen die doodlopen
Vaardigheden als Cobol, RPG en PL/1 zijn niet altijd nodig. Maak je de nieuwe technologieën eigen.
• Toon je waarde
Laat aan het bestuur zien dat je als ict'er wel degelijk van waarde bent voor het bedrijf. Dat kan door de dingen te beschrijven die je gedaan hebt en welke impact ze hebben gehad op de gebruiker.
• Word een alleskunner
Technische vaardigheden zijn niet genoeg. Maak je ook zakelijke vaardigheden eigen. Zo verschil je van de technische en van de zakelijke experts.
‘Bent u getrouwd?’
Wàt?! Je bevindt je midden in een sollicitatiegesprek dat tot dusver erg goed verliep. "Dat gaat u helemaal geen donder aan", bries je woest, om vervolgens beleefd doch dringend de deur te worden uitgewerkt. Weg, leuke baan. Maar hoe ga je dan wel om met onverwachte, brutale of vreemde vragen tijdens een sollicitatiegesprek? En moet je alles vertellen? Susan Hodgson schreef een prachtig spiekboek met alle briljante antwoorden op sollicitatievragen. Had je sinds de middelbare school geen boeken meer uit je hoofd geleerd, het loont om hier even voor te gaan zitten. Zo pareer je straks alle lastige vragen van mogelijk nieuwe werkgevers. Ook geeft ze tips over hoe je om kunt gaan met de altijd gevreesde ‘zwakke kanten' van jezelf en pijnlijke stiltes in het gesprek. Geen vraag zo gek of Hodgson heeft een briljant antwoord voor je bedacht!
Susan Hodgson (2004). Briljante antwoorden tijdens uw sollicitatiegesprek. Pearson Education Benelux.
De meest gestelde vragen
Sommige mensen hebben in hun hele leven slechts één keer hoeven solliciteren en blijven vervolgens 25 jaar bij hetzelfde bedrijf werken. De overgrote meerderheid van de werknemers is dit (gelukkig) vreemd. Grote kans dat ook jij je meer dan eens met je mogelijke nieuwe baas in een kamertje bevond, waar hij je het hemd van het lijf vroeg. Is het je opgevallen dat deze bazen vaak allemaal dezelfde vragen stellen? Computable zet de meeste gehoorde vragen voor je op een rij:
• Waarom ben juist jij geschikt voor deze functie?
• Waarom ben je bij je vorige werkgever weggegaan?
• Wat trekt je aan in de functie waarop je hebt gesolliciteerd?
• Wat verwacht je in deze functie nog te kunnen leren?
• Wat zijn je sterke en zwakke kanten?
• Waar zoek je precies naar in een baan?
• Wat maakt jou echt boos?
En natuurlijk kan de klapper niet uitblijven: What makes you tick?
Netwerken: goed voor je, hik
Bij de term netwerken dringen beelden van borrels, feestjes, diners en boottochtjes zich aan me op. Het gevoel van verplichting maakt zich van me meester. Wéér oppervlakkige gespreken voeren met zoveel mogelijk vreemde mensen, kaartjes uitwisselen en zorgen dat men jou niet vergeet. Zo vervelend is het niet. Tenminste, als je het goed aanpakt, kan netwerken erg leuk en hartstikke nuttig zijn. Begin met je te bedenken dat je ook op verjaardagen vaak met relatief vreemden zit te praten. Dat is hetzelfde principe. Eigenlijk is het geheim van goed netwerken dat je oprecht interesse toont in een ander door het stellen van vragen. Als je vooraf bepaalt wat je doel is van de netwerkborrel, kun je je vragen daarop afstemmen en kom je met de beoogde informatie thuis. Je zult merken dat als je met iemand staat te praten die je vragen niet kan beantwoorden, diegene ook wel weer iemand kent die je vragen wél kan beantwoorden. Je wordt voorgesteld en .. hé, je bent aan het netwerken! Niet alleen doe je op deze manier nieuwe contacten op, je ontvangt ook nieuwe, interessante informatie.
Top 10 EXIN- slaagtips
Hoe vergroot ik de kans om te slagen voor mijn examen?
• Ga bij de voorbereiding af op de exameneisen, de bijbehorende literatuur en de voorbeeldvragen. Literatuur en voorbeeldexamens zijn verkrijgbaar in de online EXIN e-bookshop op www.exin.nl. In de modulebeschrijvingen zijn alle gedetailleerde exameneisen beschreven en kun je precies opzoeken wat er in een examen wordt gevraagd. De modulebeschrijvingen zijn per module beschikbaar via de EXIN-website. Deze voorbereiding zorgt ervoor dat je goed zicht hebt op hoe het echte examen dat je gaat afleggen eruit ziet.
• Gebruik het voorbeeldexamen om te checken of je de stof echt beheerst. Maak de vragen zonder tussendoor naar de antwoorden te kijken. Lees de feedback goed door.
• Neem ruim de tijd om naar de examenlocatie toe te gaan.
• Begin uitgerust aan een examen.
• Beantwoord eerst de makkelijke vragen en pas daarna de moeilijke. Op die manier blijf je niet onnodig lang hangen bij een moeilijke vraag.
• Vaak is de eerste indruk de beste. Verander je antwoorden alleen als je zeker weet dat het niet goed is. Bij twijfel kun je beter op je eerste ingeving vertrouwen.
• Lees iedere vraag zorgvuldig. Als er vier argumenten worden gevraagd, geef er dan ook vier, niet drie of vijf.
Bron: www.exin.nl