Consumenten worden steeds trouwer aan hun webwinkel, verwachtingen op het gebied van mobiele web- en datadiensten nemen toe, de vraag naar VoIP via de kabel stijgt en de populariteit van streaming video blijft groeien. Dit zijn enkele van de belangrijkste conclusies uit het onderzoeksrapport ‘Trends & Observations in a Mobile and Connected World’, gepubliceerd door Keynote, specialist op het gebied van mobile en online business performance. Het rapport is het resultaat van grootschalig onderzoek naar trends en ontwikkelingen op het gebied van internet (gebruikerservaringen en performance), mobiele apparaten, video streaming en VoIP. Keynote ondervroeg voor het onderzoek meer dan 50.000 online consumenten op 120 websites, en vulde deze informatie aan met eigen metingen van performance en beschikbaarheid van websites en mobiele diensten.
Online winkeltrouw groeit voor grote merken
Het blijkt dat consumenten die winkelen op het internet hun voorkeur voor bepaalde winkels grotendeels baseren op het ontwerp van de website en de performance hiervan. Er is op dit vlak een aanzienlijk verschil tussen de marktleiders en hun volgers, en dit gat wordt steeds groter. De websites van de belangrijkste partijen zijn vrijwel altijd beschikbaar (99,9 procent van de tijd en meer) terwijl de volgers in de markt meer downtime en een vertraging in performance laten zien. Keynote concludeert dat in volwassen internetmarkten, zoals de retail en reisbranche, dezelfde mate van merkentrouw te zien is als in de offline wereld.
Hogere verwachtingen
Succesvolle en goed presterende webwinkels kunnen verder groeien doordat er enerzijds ontevreden klanten van concurrenten overstappen en er nieuwe klanten bijkomen die voor het eerst online hun aankopen gaan doen. De verwachtingen die de klanten hebben van de online winkelervaring worden steeds hoger. Daarbij is er meer en meer behoefte aan specialistische en gepersonaliseerde services,
2006 is volgens Keynote het jaar dat het internet als medium het niveau en de betrouwbaarheid van diensten als telefonie, electriciteit en kabeltelevisie heeft bereikt. Alle fouten of vertragingen die consumenten tegenwoordig ervaren zijn het resultaat van slechte planning of een slechte infrastructuur. Veel sites zijn bijvoorbeeld specifiek ontworpen voor breedbandgebruikers. Het ontwerp is dan ongeschikt voor klanten die nog gebruikmaken van een inbelverbinding of voor gebruikers die via een mobiel apparaat toegang zoeken. Daarbij neemt het totaal aantal gebruikers sterk toe en zijn beheerders gedwongen constant hun infrastructuur uit te breiden.
Ook de verwachtingen op het gebied van mobiele diensten nemen toe. Hoewel de technologie en de markt voor deze diensten nog niet volledig zijn ontwikkeld, zijn de eisen van de consumenten wel hoog. Het aantal gebruikers van mobiele diensten liet in 2006 een enorme toename zien. De vraag naar zakelijke, mobiele e-mail en de toepassing van mobiele diensten in de entertainmentbranche hebben een belangrijke invloed op de groei van deze services en de hoge verwachtingen vormen een grote uitdaging voor de operators.
Kwaliteit grootste belemmering VoIP
Keynote zag in 2006 een aanzienlijke groei in de vraag naar VoIP-diensten, gekoppeld aan het beschikbaar komen van telefonie via de kabel. Zonder de issues met betrekking tot de kwaliteit van VoIP zou de groei hiervan nog veel sneller gaan. Keynote meet de kwaliteit van VoIP-diensten en constateert dat de kwaliteit van de lijnen het nog niet haalt bij die van reguliere telefonie en dit is de belangrijkste reden voor consumenten om niet over te stappen naar VoIP. Uit metingen van Keynote blijkt dat kabelleveranciers de beste VoIP-kwaliteit laten zien, vergelijkbaar met reguliere telefonie. De grote uitdaging voor VoIP-leveranciers in 2007 is het behouden van klanten en het verbeteren van de kwaliteit van hun diensten. De ervaringen van de early adopters zijn van grote invloed op de verdere ontwikkeling van deze markt.
Streaming en social networking
Social networking sites zorgen voor een grote toename in webcontent. De groei van breedband in 2006 leidde tot een toename in web-applicaties en een enorme groei in de beschikbaarheid van video. De grootste groei in de streaming video-markt kwam door user generated content zoals bij het populaire YouTube. Dit neemt in 2007 verder toe. De kwaliteit van de video's wordt hoger en video biedt kansen om voordelig nichemarkten te bereiken. De toename van de distributie van video-content voedt ook de groei van peer-to-peer platformen als legitieme bronnen voor streaming media.
Om het gehele onderzoeksrapport aan te vragen kunt u een mail sturen aan chantal@whizpr.nl