Inter Access is al 26 jaar actief op de Nederlandse markt. Waar andere middelgrote dienstverleners, zoals KSI en Landis, van het toneel verdwenen, is Inter Access nog altijd zelfstandig en springlevend. De onderneming investeerde de afgelopen jaren veel in kennis, in verticale asp-oplossingen en een eigen datacenter.
Inter Access is een middelgrote dienstverlener met een opvallend breed dienstenpakket. Die veelzijdigheid heeft alles te maken met de manier waarop de onderneming is ontstaan, vertelt Gerard Willemse, oprichter en chief executive officer van de onderneming: "Begin jaren '80 had je het fenomeen van de softwarehouses. Dat waren eigenlijk detacheringsbureaus die programmeurs uitleenden aan bedrijven met grote mainframeomgevingen, zoals banken. Deze business bestond bij de gratie van personeelstekorten in de markt. Mijn intuïtie zei me dat dit een te wankele basis was en dat we een breder portfolio moesten ontwikkelen."
Matrix
Inter Access moest investeringen doen in uiteenlopende soorten kennis en dus in mensen. Bovendien moest de onderneming uitvinden hoe deze mensen, die sterk uiteenlopende technologische talen spreken, elkaar kunnen verstaan. Gerard Willemse: "Het opbouwen van zo'n breed portfolio is vele malen complexer dan je richten op één technologie. Je moet op al die disciplines groeien, maar ook zorgen dat het verband bewaard blijft. Er is geen grotere uitdaging dan specialisten goed met elkaar te laten praten. Het belang daarvan moet je er in blijven hameren. Om diezelfde reden willen we ook geen bedrijfsverzamelgebouw zijn met interne niche-bv's, die concurreren met vergelijkbare niche-bv's elders op de markt. Wij willen per se dat onze mensen hun expertises combineren, want je kunt een SAP-systeem niet los zien van een Office-omgeving en die weer niet van de technische infrastructuur."
Daarom heeft Inter Access wel zes afzonderlijke expertisecenters, namelijk voor SAP, Oracle, Microsoft, IBM, infrastructuur en managementconsultancy, maar treden deze niet op onder eigen merknamen. Inter Access is het merk. Het is een aanpak die vruchten afwerpt. Het bedrijf grossiert in topcertificeringen en 'awards' van grote softwareleveranciers. Het bedrijf was internationaal het eerste dat er in slaagde een SAP-portal te verbinden met erp-systemen van derden. En het bedrijf claimt de inrichting van service oriented architectures (soa's) in gemeenten in dagen te kunnen doen, in plaats van in maanden.
Kernthema’s
Om specialisten eendrachtig te laten samenwerken is een overstijgend doel nodig. Voor Inter Access is dat innovatie. Willemse: "In ons 'Radarteam' zijn de belangrijkste architecten van verschillende technieken vertegenwoordigd. Dit team helpt ons om kernthema's voor innovatie vast te stellen. Als er vervolgens gezamenlijk oplossingen worden bedacht binnen die centrale thema's, dan is er draagvlak gerealiseerd binnen de organisatie." Op dit moment werkt Inter Access met drie van zulke strategische kernthema's: service oriented architectures, virtualisatie en de high performance workplace. Han Dieperink, directeur Strategie en Business Development, licht ze toe: "We geloven in service oriented architectures, omdat het een modulaire wijze van werken inhoudt. Dat maakt je applicatie flexibel en het beschermt eerder gedane investeringen. Met soa's leg je daar als het ware een laag bovenop." Virtualisatie is niet een stap die je in één keer neemt, vervolgt hij. "Dat begint met het losmaken van de applicaties van de infrastructuur. Vervolgens kun je die applicaties overbrengen naar een gedeelde infrastructuur. Nog een stap verder is het als de applicatie nog eens wordt gedeeld met anderen."
Soa's en virtualisatie leiden op het oog tot een versnippering van resources, stelt Dieperink vast, maar uiteindelijk komt alles toch weer netjes samen op de werkplek. "Dit gaat een stuk verder dan portals bouwen. Je moet echt denken aan een werkplek met veel meer power. Met op maat gesneden informatie uit onderliggende databases, chatmogelijkheden, systemen voor online samenwerken, enzovoort. Om het verschil met de huidige werkplek aan te duiden noemen we dit een high performance werkplek."
Toekomstvisie
Inter Access baarde in september opzien toen het een kort geding aanspande tegen Dimpact, een samenwerkingsverband van vijf gemeenten, waaronder Zwolle en Enschede. Dit gebeurde na een aanbestedingsprocedure, die ongunstig afliep voor het bedrijf. "Het was de eerste keer in 26 jaar dat we naar de rechter stapten", licht Willemse toe. "Wij namen die stap, omdat we de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd hebben in onze verticale oplossingen. Mede daardoor was ons aanbod scherp geprijsd. Dan snap je niet dat Atos Origin als winnaar uit de bus komt met een aanbieding die twee en een half keer zoveel kost." Inter Access verloor de zaak, omdat de rechter concurrentievervalsing niet vond aangetoond. Willemse berust: "Als het bij die vijf gemeenten blijft, leggen we ons er bij neer. Laat de markt dan maar verder zijn werk doen."
De gebetenheid over de uitkomst van deze aanbestedingsprocedure zegt iets over de toekomstvisie van het bedrijf. Die draait om de industrialisering van de it-dienstverlening. Dus: in plaats van groepjes overheden die allemaal zelf een veel te duur wiel uitvinden, landelijke diensten ontwikkelen waar grote groepen afnemers gebruik van kunnen maken.
Vleugels
Inter Access behoort dan weliswaar tot de meest innovatieve ict-dienstverleners in ons land, maar het bedrijf slaagt er al jarenlang niet goed in deze koppositie in klinkende munt om te zetten.
Anders dan de it-reuzen SAP, Oracle, Microsoft, HP en IBM, waarvan Inter Access de partner is en die operationele marges halen van 10 tot 40 procent, blijft de Hilversumse onderneming steken op cijfers onder de 5 procent. Genoeg om te overleven, maar te weinig om echt de vleugels uit te slaan.
Voor een deel komt dit omdat Inter Access veel investeert in mensen, dus in opleidingen en in het opdoen van ervaring met de nieuwste technologie. Wie innovatief wil zijn, moet daar ook zeker niet mee ophouden, maar het drukt wel de winst. Misschien zouden de klanten van Inter Access als tegenprestatie ruimhartiger kunnen betalen voor dit soort echte innovaties.
De topman doorgezaagd
Gerard Willemse
Leeftijd: 54
Functie: ceo Inter Access
Hoe kom je aan je huidige positie?
"Ik heb dit bedrijf in 1980 opgericht. Mijn positie is sindsdien niet wezenlijk veranderd. Ik heb een meerderheidsbelang en dat geeft me zeggenschap."
Wat heb je hiervoor gedaan?
"Ik was als it-consultant in dienst bij een klein softwarebedrijf en werkte voornamelijk bij een grote bank. Ik liep niet erg warm voor die mainframewereld. Ik wilde meer de commerciële kant op, met klanten praten, meer tegen het ondernemerschap aan kruipen. Op een gegeven moment heb ik die stap gewoon gezet. Ik had wel wat geld, maar verder niks. Geen klant, geen medewerker en natuurlijk ook geen ervaring met een eigen bedrijf. Ik ben in kaart gaan brengen wat bedrijven aan expertise nodig hadden en daarmee kwam de boel op gang."
Wat draag jij concreet bij aan het bedrijf?
"Ik ben de leider van het clubje. Ik heb de intentie anderen de dingen te laten doen. Daar is ruimte voor nodig en die geef ik dan ook. Daardoor gaat het ook wel eens fout. Ik zeg wel eens dat ik betaald wordt om in te grijpen als het echt nodig is. Voor de rest probeer ik mijn mensen zo min mogelijk op hun nek te zitten."
Wat voor auto rij je? Waarom?
"Een Maserati quattroporte. Het is een mooi en fragiel racemonster. Ik maak regelmatig mee dat mensen op de snelweg het gaspedaal indrukken om naast me te komen. Met de koppies van hun kinderen tegen de zijruiten gedrukt. Dat heb ik nooit eerder meegemaakt. Met een Porsche werd ik nagekeken; soms wel met agressie. Maar met deze wagen ontmoet ik alleen maar sympathie: 'Goh meneer, wat is ‘ie mooi!', op die manier."
Hoe denk je dat klanten en relaties jou zien?
"Als ondernemer en doorzetter. En als een integer persoon. Dat laatste vind ik nog het allerbelangrijkste. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Je verknalt het voor je het weet, zeker in deze branche, waarbij er zoveel draait om het oplossen van fouten. Bugvrije software bestaat immers niet. Vertrouwen is een hoog goed. Ons hele datacenter draait op vertrouwen."
Wat voor computer heb je thuis? Waarom?
"Ik woon in het buitenland en heb daar een high performance werkplek, waar ik alles mee kan. Tot videoconferencing aan toe."
En pda?
"Een smartphone van Qtek. Die gebruik ik intensief, ook voor mijn e-mail."
Hoeveel verdien je?
"Genoeg om goed van te leven. Ik ben trouwens niet zo bezig met verdienen. Eerder met waarde scheppen en met creativiteit in de brede zin van het woord. Verdienen is mij te beperkt. Soms moet je offers brengen om ergens te komen, bijvoorbeeld een stuk privé-leven."
Heb je bijzondere hobby's?
"Ik mag graag koken, golfen, wielrennen en fitnessen, maar mijn grootste hobby is toch wel ondernemen. Inter Access is mijn belangrijkste activiteit, maar ik ben ook bij twee andere innovatieve ondernemingen betrokken. Zo ben ik eigenaar van Syfact, een bedrijf dat een case management tool heeft ontwikkeld voor financiële fraude. Het bestaat al zestien jaar en is de nummer één op dit gebied in de wereld. Tenslotte ben ik co-investeerder in Dutch Docklands. Dat is een internationaal bedrijf dat alle kennis bundelt op het gebied van het bouwen op een drijvende ondergrond. Bouwen op water dus. Dat heeft een grote toekomst."
Dieptepunt?
"Eind jaren tachtig. We hadden net Infostore uit Vianen overgenomen, een systeemhuis met veel expertise in enterprise resource planning. En toen zakte van de ene op de andere dag de markt in elkaar. De overname was met kort geld gefinancierd en we kregen dan ook direct onze financiers over de vloer. Met fileermessen gewapend. Dat is een tijd waar ik niet graag aan terugdenk. Ik heb er wel van geleerd dat de it-branche echt een cyclische bedrijfstak is."
Hoogtepunt?
"Ietsje eerder. 1988. We verhuisden toen naar kasteel Nederhorst in Nederhorst ten Berg. De grootste villa in het Gooi. Het werd ook wel Bommelstein genoemd, omdat Marten Toonder er nog gewerkt heeft. Een fantastische ambiance met een enorm positief effect op de mensen die er werkten. Ik vind een goede sfeer in het bedrijf een van de allerbelangrijkste dingen. Werken is ook leven. En waarom zou je niet goed leven, ook als dat een paar centen meer kost?"
Geschiedenis
Inter Access is opgericht in 1980. Aanvankelijk was het bedrijf actief als detacheerder op het mainframevlak, maar na de overname van de boedel van een systeemhuis in toenemende mate ook als it-dienstverlener. Vanaf de start is het bedrijf IBM Business partner. In 1984 werd Inter Access officieel partner van Microsoft en in 1988 van SAP. Door de overname van Infostore in 1990 werd Inter Access bovendien leverancier van het erp-systeem Prodin, ontwikkeld voor kleine en middelgrote bedrijven. Het concurreerde daarom niet met SAP, wel met Baan Triton.
Deze overname bracht Inter Access op de rand van de afgrond, omdat de markt onverwacht inzakte. In de financieel moeilijke jaren die daarop volgden werd veiligheid gezocht en gevonden bij de dienstverlening rondom de gevestigde merken SAP en Oracle.
In de loop van de jaren negentig, toen uitbesteding in zwang raakte, legde de onderneming zich gaandeweg meer toe op de inrichting en het beheer van it-infrastructuren. Daarnaast bleven consultancy, projectmanagement, detachering en applicatieontwikkeling kernactiviteiten.
In 2001 nam Inter Access het rekencentrum NCCW van de verenigde woningbouwcorporaties over met de bedoeling dit verder te ontwikkelen als een basis voor industriële asp-dienstverlening. Daarmee was het bedrijf zijn tijd waarschijnlijk te ver vooruit. De culturen van beide organisaties botsten en een scheiding was het gevolg. Daarna heeft de onderneming een eigen datacenter ontwikkeld en dit steeds meer ingericht op de levering van it-functionaliteit als nutsvoorziening.
Eind 2005 had het bedrijf 1067 medewerkers onder contract, waarvan 783 in vaste dienst.