Door de toenemende verweving en afhankelijkheid van ict is beschikbaarheid het hoogste goed. Zowel in organisaties en het dagelijks leven als binnen de ict-omgeving zelf.
Wat is dat?
Systeembeheer en onderhoud zijn soms vergeten zaken die echter wel noodzakelijk zijn. De illusie bestaat dat automatisering de mondaine zaken overbodig maakt, zoals ook beheer en onderhoud. Nu zijn er wel hulpmiddelen die deze essentiële taken faciliteren en in enige mate automatiseren, maar de complexiteit en afhankelijkheid van ict (die bovendien alleen maar toenemen) maken het er niet makkelijk op. Strengere eisen voor continue beschikbaarheid (stabiliteit) en de haaks daarop staande behoefte aan flexibiliteit (verandering) vormen ook een spanningsveld voor goed beheer en onderhoud. De huidige ‘ratrace' van kwaadwillenden versus goede beveiliging zorgt ook voor een continu veranderingsproces, dat van patches testen en toepassen.
Bovendien is er een verschuiving te zien van systemen naar functies. Was het enkele jaren geleden nog normaal dat een serverbeheerder opereerde naast de databasebeheerder en de netwerkbeheerder, tegenwoordig gaat het om de uiteindelijke functie die dit ict-geheel vervult. Een netwerkstoring bijvoorbeeld zorgt ervoor dat een mailserver niet bereikbaar is, terwijl die software en de machine waarop het draait prima functioneren. De functie mail doet het echter niet, wat de organisatie schaadt.
Wat zijn de trends?
- Stabiliteit. Door de toenemende verweving en afhankelijkheid van ict, zowel in organisaties en het dagelijks leven als binnen de ict-omgeving zelf, is beschikbaarheid het hoogste goed. Stabiliteit is daarvoor een eerste vereiste. De complexiteit van hardware, software, netwerk en de verschillende functies die daaroverheen lopen maken elke toevoeging of verandering in potentie een bedreiging voor de stabiliteit. Ironisch genoeg zijn eindgebruikers vaak een grote bron van deze bedreiging, bijvoorbeeld door wensen, eisen en handelingen.
- Én tegelijk ook verandering. Organisaties en mensen moeten flexibeler kunnen inspringen op nieuwe ontwikkelingen, die immers sneller komen – en weer gaan. Dit vereist dus ook flexibiliteit van de ict-omgeving, wat beheer en onderhoud bemoeilijkt. Een vaak voorkomende afweging hierbij is de uitbreiding van een reeds in gebruik zijnd systeem versus de toevoeging van een nieuw systeem. Beide opties houden in meer of mindere mate beheer- en onderhoudsproblemen in.
- Bladeservers en virtualisatie. Bladeservers zijn als het ware insteek-servers; ultraplatte machines met openliggende componenten zie in de achterplaat van een omhullend chassis worden gestoken zoals videokaarten in een moederbord worden gestoken. Dit relatief nieuw type server biedt veel voordelen, maar brengt ook weer een uitbreiding van het totale aantal servers. Virtualisatie brengt ook weer meer servers, zij het dan geen fysieke. Een combinatie van bladeservers en virtualisatie kan echter beheer en onderhoud weer vergemakkelijken doordat de complexiteit van eerstgenoemde gemaskeerd kan woorden door het tweede.
- Consumententoepassingen, Web 2.0 en meer plots opkomende verstoringen. De behoefte aan flexibiliteit, maar ook de nieuwe mogelijkheden van consumententoepassingen, brengt steeds meer vreemde elementen binnen in de ict-omgeving. Dit omvat hardware als USB-sleutels en iPods, maar ook software als Skype en Web 2.0-applicaties. Deze 'indringers' zijn al dan niet toegestaan door de beheerder, die soms niet eens op de hoogte is. De standaardmogelijkheid van Skype om het VoIP-verkeer over de firewall-poort voor webverkeer te laten gaan, betekent een bewuste omzeiling van beheer.
Welke oplossingen zijn er?
- Grootschalige beheerparaplu's. Omvangrijke softwarepakketten die op hoog niveau draaien en een totaaloverzicht van de ict-omgeving kunnen bieden. Voorbeelden zijn HP's OpenView en IBM's Tivoli. Implementatie hiervan is een ingrijpende zaak en kan zelfs veranderingen vereisen in de opzet of gebruik van ict-middelen.
- Relatief kleine hulpmiddelen, vaak per product ingedeeld of gericht. Van origine beheer- en onderhoudshulpmiddelen voor specifieke applicaties, besturingssystemen en hardware. Vaak afkomstig van een enkele leverancier, die hiervoor natuurlijk ook overnames heeft gepleegd maar de laatste jaren in toenemende mate samenwerkingsverbanden heeft opgezet.
- De middenmoot. Deze ontstaat vanuit beide van bovengenoemde kanten: de groten 'dalen af' en de kleintjes breiden uit. Dit kan ook vanuit een en dezelfde leverancier zijn. Concrete voorbeelden zijn IBM en HP, die alle soorten bieden. Laatstgenoemde verkreeg met de overname van Compaq ook de beheersoftware voor diens veelgebruikte Proliant-servers. Die Insight Manager was al uitgebreid om meer van Compaqs productportfolio te kunnen bestieren, en die route is onder HP verder gevolgd. De recente overnames van beheersoftwarespecialisten Peregrine Systems en Mercury Interactive vormen weer een verzwaring van HP's zware beheersoftware.
Wie geeft hierover adviezen?
• AAC Cosmos
• Arinso
• Avanade
• BDO CampsObers Auditors & Consultants
• Capgemini
• Centric
• CIBER
• CIBIT
• CSC Computer Sciences
• Ctac
• Deloitte Consultancy
• EDS International
• Fujitsu Services
• Getronics PinkRoccade
• Hewlett-Packard
• IBM – Global Business Services
• Imtech ICT
• Inter Acces
• LogicaCMG
• O&I
• Pentascope
• Perfect for People
• Profuse
• Sogeti
• Twijnstra en Gudde Adviseurs en Managers
• Unisys