Het hergebruik van applictaie- en infrastructuurdelen heeft de toekomst. Dit is de essentie van een service oriented architecture (soa), de opvolger van het begrip enterprise application integration (eai).
Wat betekent het?
Er wordt gezegd dat soa de opvolger is van de client-server architectuur. In een service oriënted architecture worden systemen opgedeeld in elementaire, behapbare brokken. Deze services functioneren zelfstandig en losgekoppeld van andere onderdelen. Hierdoor kunnen ze onderling makkelijk worden geherschikt en kunnen ze snel worden verbonden met andere of nieuwe services. Door het combineren van deze brokken kunnen nieuwe diensten (composite applications) worden gebouwd. Het aanroepen van deze services gebeurt door het gebruik van webdiensten. Deze webdiensten worden opgeslagen in een soort bibliotheek, de ‘repository'. In een soa moet het mogelijk zijn om bijvoorbeeld de tekstverwerker van de ene leverancier te gebruiken, maar de spreadsheet van een ander. Een soa wordt voornamelijk ingezet voor erp- en crm- applicaties en dan is samenwerking essentieel vanwege de grote hoeveelheid gegevensuitwisselingen.
Enterprise application integration (eai) wordt ook wel de voorloper van soa genoemd. Eai is het verzamelwoord voor de integratietechnologie waarmee softwaresystemen aan elkaar kunnen worden geknoopt. In de technische systeemarchitectuur zit eai in het midden tussen meerdere applicatieservers, bijvoorbeeld tussen een webserver (front-end) en een andere server of een mainframe (back-end). Deze applicaties kunnen de eai gebruiken om berichten uit te wisselen.
Welke trends zijn er?
- Als het er afgelopen jaar ergens veel over geschreven of gepraat is, is het wel service oriented architecture. Toch weet 24 procent van de Nederlandse organisaties niet wat het begrip soa inhoudt. Een wat groter deel, 37 procent, zegt het begrip wel te kennen, maar weet niet waar het voor staat. Slechts bij zeven procent van de bedrijven is het begrip soa zeer goed bekend. Dat blijkt uit onderzoek van MarketCap onder 258 Nederlandse organisaties met ten minste honderd geautomatiseerde werkplekken. Daarentegen is de belangstelling om een soa te implementeren hoog. Bijna tweederde van de ondervraagde organisaties geeft aan geïnteresseerd te zijn in een onderzoekssamenvatting. Ruim eenderde van de ondervraagden wil wel een workshop over het onderwerp bijwonen.
- De VS loopt voorop qua kennis (37 procent), gevolgd door Europa (27 procent) en Azië/Pacific (15 procent) blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Quocirca.
- Op dit moment heeft ruim 5 procent van de grote ondernemingen meer dan 35 procent van hun applicatieportfolio op een soa gebaseerd. Gartner-analist Massimo Pezzini voorspelt dat dit in 2010 opgelopen zal zijn naar 65 procent van de bedrijven.
- Nederlandse organisaties die de stap naar een soa hebben gezet zien voordelen op het vlak van eenvoudiger beheer (19,1 procent), flexibiliteit (16,1 procent) en centraal beheer van data (13,1 procent).
- Onderzoeksbureau Forrester verwacht dat tegen het einde van 2006 77 procent van de grote bedrijven, 51 procent van de middelgrote bedrijven en 46 procent van de kleine ondernemingen actief soa zullen implementeren.
- Het implementeren van een soa is geen 'rip and replace', noch is het een parallel universum alleen voor nieuwe functionaliteit. Door het verpakken van bestaande applicaties, kunnen kleine delen van functionaliteit beschikbaar worden gemaakt voor de rest van de omgeving en kan het functioneel hergebruikt worden. Daarbij wordt de overlap (waar meerder applicaties eigenlijk dezelfde functie uitvoeren) geminimaliseerd.
Welke oplossingen zijn er?
- Het is raadzaam om voordat de soa geïmplementeerd wordt eerst alle bedrijfsprocessen in kaart te brengen. Aan de hand van deze processen wordt zichtbaar welke diensten een soa moet leveren. Hierbij kan een consultant helpen.
- Het hergebruik van applicatie- en infrastructuurdelen heeft de toekomst. Bestaande investeringen gaan niet verloren als ze gebruikt worden in composite applications. Onderzoeksbureau Quocirca noemt het 'The way forward'.
- Forrester noemt de enterprise service bus (esb) het beginpunt van een soa. De esb verbindt de gebruiker van de services met back-end service-eindpunten (zoals de databases), zet de routerings- en transformatieservices op en beheert alle interacties.
Wie geeft hierover adviezen?
• AAC Cosmos
• Accenture
• Arinso
• Avanade
• BDO CampsObers Auditors & Consultants
• Capgemini
• Centric
• CIBER Nederland
• CIBIT
• CSC Computer Sciences
• Ctac
• Deloitte Consultancy
• EDS
• Getronics PinkRoccade
• Hewlett-Packard
• Informatie Management
• IBM – Global Business Services
• Imtech ICT
• Inter Acces
• LogicaCMG
• Magnus
• M&I/Partners
• O&I
• Oracle
• Ordina
• Perfect for People
• Profuse
• Polteq Testing Services
• Sogeti
• Twijnstra en Gudde Adviseurs en Managers
• Unisys