Het E-werkforum heeft een open brief geschreven aan de formateur en fractieleiders van de politieke partijen. In de open brief pleit het forum ervoor het onderwerp mobiliteit van werknemers op de agenda te zetten.
Volgens het E-werkforum is telewerken een oplossing voor het terugdringen van de files en het sparen van het milieu. Het forum wil meer middelen voor onderzoek naar de condities, technologie en effecten op organisaties en personen van e-werken. Ook moet er meer geld komen voor voorlichting aan personen en instellingen over e-werken. Het forum doelt hiermee onder andere op de Postbus 51-campagnes.
Ook moet het beleid ten aanzien van e-werken interdepartementaal worden gecoördineerd. Naast het ministerie van Verkeer & Waterstaat wil het Forum dat ook Economische Zaken, Onderwijs & Wetenschappen, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en VROM bij het beleid worden betrokken. De brief is ondertekend door de raad van advies van het E-werkforum.
Telewerken is de uitkomst van het fileprobleem. Hier een casestudie daarvan: http://www.citrix.nl/English/aboutCitrix/caseStudies/caseStudy.asp?storyID=14462 . En zo zijn er nog talloze andere studies. Een laptop met HSDPA van T-Mobile of een vergelijkbaar product van een andere provider, en je hebt een mobiele werkplek. Dan zijn er minder files, en kan ik rustig naar mijn werk rijden: Citrix oplossingen implementeren. Echter een uitdaging voor het (in)directe management van de werknemer is dat men anders moet leren managen; niet door bij iemand over de schouder te kijken of ‘ie z’n werk wel doet, maar op basis van resultaten.
Voor de werknemer en de werkgever is telewerken om meerdere (financie) redenen erg interessant.
De vraag is echter: hoe maak je het voor de overheid interessant? Het levert immers minder inkomsten op: minder benzineaccijns, minder inkomsten uit rekeningrijden, parkeerinkomsten e.d.
Als de overheid geen financie baat heeft bij telewerken, kun je daar weinig maatregelen van verwachten.
Het is aan de werkgevers, de brancheorganisaties en de werknemers zelf om hierin stappen te zetten.