Webwinkeliers die gebruikmaken van het betaalsysteem iDEAL, waarmee consumenten op internet kunnen betalen via hun eigen bankrekening, zijn redelijk tevreden over de nieuwe manier van betalen. Wel vinden ze de transactiekosten erg hoog.
Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van de economisch geografen Tania Rademaker en Mong-Nee Khaw van de Universiteit van Utrecht. Ook zijn webwinkeliers niet te spreken over de promotie van het betaalsysteem. Daar staat tegenover dat ze het systeem snel en veilig vinden.
iDEAL kent sinds de lancering in oktober 2005 een snel groeiend klantenbestand dat nu bestaat uit bijna tweeduizend webwinkels. Ongeveer 13 procent van alle internetbetalingen gaan momenteel via iDEAL.
De webwinkeliers zijn niet te spreken over de in hun ogen hoge kosten van het systeem: zo'n 70 cent per transactie. Daarnaast zijn ze ontevreden over de geringe naamsbekendheid onder consumenten en problemen bij de installatie. De geringe naamsbekendheid kan worden verklaard doordat er niet veel aan reclame voor de consument is gedaan. Grootschalige promotie verdient zich niet terug, vinden de oprichters. Het is effectiever als detaillisten zelf hun klanten op de hoogte brengen van de mogelijkheden van iDEAL, aldus de initiatiefnemers.
Heel erg jammer dat het nog op relatief kleine schaal gebruikt wordt en er vaak 1 euro transactie kosten worden gevraagd, het is namelijk een zeer goed systeem
de kosten zullen het gebruik ervan ook drukken
Op zich is dit weer een aardig voorbeeld hoe dit soort diensten door Nederlandse Banken gezien worden, namelijk als Costcenter. Daar er door het Nederlandse management de eis gesteld wordt dat er binnen een bepaalde periode de gedane financiele uitgaven terugverdiend moeten zijn en deze uitgaven per transactie in de gestelde tijd terugverdiend moeten worden, zijn deze kosten zo hoog. Bij veel buitenlandse banken wordt ICT niet alleen gezien als Costcenter, maar als noodzakelijke voorwaarde (net zoals een bedrijfsgebouw bijvoorbeeld, dus een kapitaalsinvestering). Als je dus de financiele uitgaven welke je hieraan doet als Investering ziet en niet als kosten, het dus als Profit- of Investment center ziet, dan krijg je dit soort toestanden van bijna 1 Euro per transactie niet. Een van de weinige managers in de Nederlandse Bankwereld welke dit goed begreep was Dr. Alexander Rinnooy Kan, voormalig lid van de Raad van Bestuur van ING. Maar ja, die is niet voor niets uit de Raad van Bestuur van ING gestapt.