Franse en Duitse bedrijven en overheden staken de gezamenlijke ontwikkeling van Quaero, een alleskunnende zoekmachine die honderden miljoenen euro’s aan ontwikkelgelden zou kosten.
Dat maakte de Duitse staatssecretaris Hartmut Schauerte eerder deze week bekend tijdens een bijeenkomst met de top van het bedrijfsleven en hoge ambtenaren. Dat bericht Infoworld en wordt verder bevestigd door de publieke omroep ARD. Frankrijk wilde een Google-achtige publiek bruikbare zoekmachine, Duitsland wil louter onderliggende zoektechnologiëen ontwikkelen en die beschikbaar maken aan publieke en commerciële organisaties.
In september 2005 maakte de Franse president Jacques Chirac het voornemen voor het Frans-Duitse project bekend. Sinds die tijd werd het echter stil rondom de ontwikkeling van, wat ging heten, de Europese concurrent van Google. De zoekmachine zou natuurlijke taal moeten herkennen, foto's en video's kunnen 'lezen' en ook transcripties van audiobestanden kunnen maken.
In september bleken er al fundamentele problemen te zijn bij het optuigen van Quaero: er was niet genoeg geld. Toen bleek dat er minstens 400 miljoen euro nodig was om de activiteiten bij de Duitse en Franse ontwikkelaars te kunnen financieren. Daarvoor kregen de deelnemers kennelijk niet de handen op elkaar.
Een woordvoerder van het Duitse ministerie van Economische Zaken zegt tegen de ARD dat Duitsland zelfstandig doorgaat met de ontwikkeling van zoekmachinetechnologie. De naam voor het project is Theseus. De Fransen gaan door met Quaero. Overheidswoordvoerders van beide landen sluiten niet uit dat elementen van beide zoekprojecten uiteindelijk op enige wijze bij elkaar komen.
Dat zoekmachines belangrijk zijn op het internet is denk ik iedereen bekend.
Daarom is het goed nieuws dat er steeds meer gespecialiseerde zoekmachines komen in deze ICT-niche. Het duitse Theseus Context zoeksysteem is een zeer krachtig zoek mechanisme. In de doelstelling van het Europese Research Progamma Prime heb ik een zoekmechanisme ontwikkeld, gebaseerd op de Informatie afstand van een uniek identificeerbaar zoekbegrip op het Internet met z’n omgeving/context. Dit Identificerings mechanisme is zeer krachtig. Zo heb ik voor m’n eigen 2e kamerstem, de identificering van elke Nederlandse politieke partij met het begip “mileu” bepaald met de zoekmachine Ilse en heb daar m’n stem mede door laten bepalen. Dus ik zou zeggen, hoe meer (gespecialiseerde) zoekmachines, hoe beter, want daarmee neemt de keuze voor Consumenten alleen maar toe en de macht van monopolistische zoekmachines alleen maar af. De ontwikkelde Context Search Methode zijn te vinden op de URL’s: http://docs.google.com/Doc?id=dds86766_8df35sj en
http://docs.google.com/Doc?id=dds86766_9cchgsv
Deze context gebaseerde zoek methode is met elke zoekmachine door elke gebruiker snel uit te voeren, door alleen gebruik te maken van een eenvoudige rekenmachine.