Onlangs kondigde Novell zijn vernieuwde partnerstrategie voor 2007 aan (Channel Link 1767299), met daarin als belangrijkste wijzigingen twee nieuwe soorten partners, vier nieuwe specialisaties en een vernieuwde partnerportal. Ronald de Jong, countrymanager bij Novell Nederland, ziet ook veranderingen voor de Nederlandse markt. “In 2007 introduceren we aan de direct sales-kant onze partners.”
Vanwege het vernieuwde partnerprogramma heeft Novell Nederland de teams voor open source, identity management en security van het hoofdkantoor mogen uitbreiden, waardoor De Jong actiever op zoek kan gaan naar nieuwe partners. "We deden al los/vast zaken met dergelijke partners, maar we proberen nu ze te laten toetreden tot ons PartnerNet." De Jong benadrukt dat resellers in 2007 het voordeel van derdelijns support hebben, maar ook geeft Novell leads weg en laat partners zich specialiseren. "Aan de direct sales-kant introduceren we onze partners nadat we er eerst zelf de kar hebben getrokken. De zaadjes liggen er al, nu dragen we het oogsten aan onze partners over."
Novell gaat dus met nieuw elan 2007 in, wat volgens De Jong moet resulteren in een groter marktaandeel. "We gaan op alle vlakken de concurrentie aan. Op het open source-vlak proberen we marktaandeel af te pakken van Red Hat, wat identity management betreft gaan we de strijd aan met Sun Microsystems, CA, Oracle en Microsoft. We hebben 1,7 miljard dollar in de oorlogskas, dus sluit ik ook een overname in 2007 niet uit. Ik denk dat dit in de hoek van security, identity management en open source zal plaatsvinden, want daar zitten voor ons nog wat witte vlekken. Ook zouden we een bedrijf kunnen overnemen dat we al in ons portfolio hebben, vanwege hun klanten."