Jaren geleden werden IBM-machines opgebouwd uit IBM-onderdelen en HP-machines uit HP-onderdelen. Daarna werden de zogenaamde 'A-merken' opgebouwd uit dezelfde onderdelen, met dezelfde naam, maar met een IBM-stickertje op het onderdeel. Nog een paar jaar later was de marketingafdeling zo ver dat ze de klanten warm kregen voor een 'A-merk' product, opgebouwd uit de beste onderdelen, die werden aangeleverd door derden. Een aantal consumenten kreeg daar lucht van. Daardoor ontstond een markt voor kleine bedrijven die zelf de pc's in elkaar gingen schroeven met dezelfde componenten. Afhankelijk van het marketingbudget werd zo'n bedrijf dan een 'zelf-bouw-club' of weer een nieuw 'A-merk' zoals Dell. Weer later gingen A-merken hun apparatuur laten bouwen door derden. De laatste trend is dat de voormalige zelfbouwers ook het bouwen uitbesteden.
Dit doorgetrokken in de toekomst levert een ‘A-merk’ website waar je zelf je pc ontwerpt, bij diverse bedrijven de componenten bestelt, zelf het transport inkoopt en zelf een bedrijf selecteert dat de assemblage regelt. De toegevoegde waarde voor de A-merk leverancier ligt dan alleen nog in het verstrekken van informatie. En zoals alle cycli zal ook deze weer teweegbrengen dat er bedrijven opstaan die juist meer zelf gaan doen, de klant omarmen en alle werkzaamheden in eigen beheer uitvoeren, onder de vlag ‘hoge kwaliteit’. Er wordt veel nagedacht over en gewijzigd in deze processen, maar het eindproduct is vaak veel meer afhankelijk van de klantperceptie dan van de productieprocessen. Mijn tip: investeer in communicatie!
Nivar Fuchs
General Manager Device Nederland