Het gemeentelijke midoffice-aanbestedingstraject Andez krijgt een vervolg. Rond maart 2007 zal Andez-II van start gaan. Ook is Egem bezig met het opzetten van een Andez-mini, waar kleine gemeenten een uitgeklede midoffice-oplossing kunnen afnemen zonder vooraf te hoeven aanbesteden.
Vandaag maakt Egem bekend welke it-consortia (voorlopige) opdrachten hebben verworven bij de Andez-aanbesteding. Dit is een project van vijf gemeenten – Alphen aan den Rijn, Nieuwegein, Delft, Ede en Zoetermeer – die een gezamenlijke Europese aanbesteding zijn gestart voor een 'Midoffice Suite'. Zij hebben een gezamenlijk bestek gemaakt, gebaseerd op twee pijlers: het 'laboratoriumonderzoek' naar front- en midoffice-producten van adviesbureau M&I/Argitek, en het concept Referentiemodel voor gemeentelijke elektronische dienstverlening van Ictu-programmabureau Egem.
In navolging hierop zal in maart volgend jaar een Andez-II aanbesteding van start gaan. Projectmanager Mark van den Broek kan nog geen namen noemen, want de contracten zijn nog niet definitief. Hij liet wel doorschemeren dat het vijf gemeenten betreft uit de Brabantse en Limburgse regionen. Ook oriënteren zich nog diverse andere gemeenten, dus een Andez-III ligt waarschijnlijk ook in het verschiet.
Wouter Keller van M&I/Argitek zegt dat de nieuwe deelnemende groep een ongeveer groot aantal inwoners – zo'n 500.000 – vertegenwoordigt als de huidige vijf gemeenten. Het vijftal nieuwe gemeenten dat participeert in Andez-II gaat uit van het bestek van Andez en kunnen de offertes hergebruiken.
Lichtgewicht
Egem werkt verder aan de opzet van een mini-uitvoering van Andez. "Wij zijn benaderd door talloze kleinere gemeenten en leveranciers die de huidige gezamenlijke opzet te groot en te duur vinden. Daarom werken we aan een lichtgewicht midoffice-oplossing waarmee die gemeenten ook een digitaal loket kunnen starten." Zo'n dunne 'Midoffice Suite' bestaat dan uit een webintake-systeem, een productencatalogus en een klein gegevensmagazijn, en kent voornamelijk een 'broker-functie'. Volgens Van den Broek zijn er genoeg (kleine) leveranciers die moeten passen voor een volledige Midoffice-oplossing, maar die een 'light-versie' wel kunnen leveren. Bijkomend voordeel is dat de aanschaf van dit soort software zonder toeters en bellen onder de Europese aanbestedingsgrens valt.
In januari 2007 zal het concept voor een Andez-mini worden uitgewerkt. Volgens Wouter Keller zullen er wel minimaal tien kleinere gemeenten (10.000-30.000 inwoners) aan mee moeten doen, eer het project daadwerkelijk van start gaat.
Het idee achter Andez is het opstellen van een modelbestek voor een midoffice-aanbesteding. Wanneer zo'n aanbesteding gezamenlijk wordt gestart, kunnen de deelnemende gemeenten gedurende dit traject en de daarop volgende implementatie profiteren van elkaars kennis en ervaringen. Bovendien zal de bundeling van inkoopkracht een staffelkorting opleveren, is de verwachting.