Half februari volgend jaar stapt de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) met ruim 6.000 telefoontoestellen over op VoIP. Universiteit en leveranciers KPN en Nortel zijn nu bezig met een tweede pilotproject van 350 telefoons.
De Universiteitskrant (UK) van de Groningse universiteit wist begin november te melden dat een eerste pilot met honderd telefoons bij het facilitair bedrijf en de faculteit gedragswetenschappen was mislukt. Robert Janz, technisch directeur van het Rekencentrum van de RUG, noemt de pilot juist ‘uitstekend geslaagd. Dit is waar een pilot voor bedoeld is: de problemen er uithalen. De Nortel-toestellen in de test bleken zich vreemd te gedragen op ons netwerk. Dat kwam omdat ze niet volledig voldeden aan de specificaties in het contract.’ Het uitstel van 2,5 maand dat daarvan het gevolg is, geeft de universiteit ook de kans de logistiek rond de uitrol van 6.000 telefoons beter te organiseren, aldus Janz.
De telefooncentrale van de RUG was aan vervanging toe. Het besluit om over te stappen op ip-telefonie is al een paar jaar geleden genomen. Het Rekencentrum wilde de aparte netwerken voor telefonie en dataverkeer graag consolideren en voorzag ook een intensiever samengaan van spraak en dataverkeer in applicaties. “Ik moet echter constateren dat nieuwe diensten op dat terrein nog niet uitgekristalliseerd zijn; we lopen dus een beetje voorop. Anders had de universiteit moeten wachten tot 2012; telefooncentrales hebben immers een vervangingscyclus van zes à zeven jaar.”
De universiteit gaat begin volgend jaar over op VoIP met wat Janz noemt ‘een stille big bang.’ Per gebouw worden de nieuwe toestellen geïnstalleerd, zodat iedere medewerker voor korte tijd een tweetal telefoons op het bureau heeft staan. Vervolgens worden de oude telefoons in één klap uitgeschakeld. De RUG is al drie jaar terug begonnen alleen voor VoIP geschikte componenten te gebruiken bij vervanging of uitbreiding van het netwerk dat de vele universiteitspanden in de stad met elkaar verbindt. Het Rekencentrum beschikt over twee fysiek gescheiden rekenvloeren van in totaal 700 m2, die redundant aan elkaar gekoppeld zijn; daar komen ook de beide VoIP-servers van Nortel te staan.
Telefonie berust bij de RUG van oudsher bij het facilitair bedrijf en dat blijft ook zo in de toekomst, zegt Janz. “We hebben in een vroeg stadium een hechte samenwerking tot stand gebracht tussen het facilitair bedrijf en het Rekencentrum in één projectgroep. Vaak stapt men bij dit soort projecten in een veel te laat stadium naar de it-afdeling. Die fout hebben we hier niet gemaakt.”