Mitel Networks kondigt vandaag tijdens zijn jaarlijkse relatiedag in Maarssen aan dat het zijn partnerstrategie in 2007 aanpast. Het bedrijf gaat zijn partners meer bewegen richting de specialisaties in de verschillende communicatieapplicaties en koppelt daar, uiteraard, vernieuwde voordelen aan.
Mitel had zijn partners al ingedeeld naar specialisatie, maar het bedrijf probeert nu zijn huidige Silver en Gold Partners te upgraden naar de Platinum-status. "Wat wij bij de huidige partners gaan doen is hun specialisaties verder uitbreiden", meent Gijs Borsboom, Benelux-directeur van Mitel. "Maar ook gaan we proberen hun klantenbestand uit te breiden en in mindere mate laten we ze specialiseren in speciale verticale segmenten. Via distributeur Ingram Micro zijn we verder nog op zoek naar nieuwe partners die zich ook willen gaan specialiseren in communicatieapplicaties. Dit is echter geen grote groep, dit worden vijf tot tien bedrijven."
Marketingfunding
De nieuwe strategie van Mitel houdt eigenlijk voortzetting van de huidige strategie in, maar dan worden de specialisaties geformaliseerd. Borsboom: "Als je de Platinum-status wilt behalen, dan moet je op alle applicaties specialisten hebben. Als dit je lukt krijg je meer korting en meer ondersteuning. Een upgrade merk je dan ook direct in je omzet/marge-verhouding en in je marketingfunding. Voor de rest gaan we de internationale leads doorgeven aan deze partners, de nationale leads gaan ook naar hen of naar de Gold Partners. Gold Partners moeten zich echter wel gespecialiseerd hebben op het gebied van de contact centers, unified messaging en wireless."