Met het lanceren van drie nieuwe versies van de huidige paradepaardjes staat Microsoft in 2007 voor een groot nieuw avontuur. In een openhartig interview praat Theo Rinsema, algemeen directeur bij Microsoft Nederland, over wat de nieuwe releases betekenen voor het komende jaar. “Met ‘het nieuwe werken’ staat het individu centraal.”
Natuurlijk is er de scepsis uit de markt – moet er meteen worden overgestapt of wachten we nog maar even? – en hebben de nieuwe releases Microsoft Windows Vista, 2007 Office system en Exchange Server 2007 al meerdere malen vertraging opgelopen. Toch kan niemand eromheen. Het nieuwe Windows, Office en Exchange zijn er en zullen net als hun voorgangers maatstaf in de markt gaan worden. Toch lijken de nieuwe releases niet op ‘zomaar’ updates van bestaande producten. Als we de Nederlandse directeur van Microsoft mogen geloven, dan vergemakkelijken de nieuwe producten de nieuwe manier van werken. “Technologie staat niet centraal, maar we bouwen deze technologie om het individu heen.”
Digitale autochtonen
‘Het nieuwe werken’. Het klinkt als een slogan uit een wasmiddelenreclame, maar er zit een hele filosofie achter de uitspraak. “We zien steeds meer dat het individu, de medewerker van een organisatie, centraal staat en dat hij over meer informatie beschikt.” Rinsema ziet dat de hele manier van werken binnen organisaties verandert en dat er technologie nodig is die verder reikt dan de muren van het bedrijf. “Zakelijk gezien draait tegenwoordig alles om de medewerker, technologie komt op de tweede plaats. Deze ontwikkeling is leidraad voor ons bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Je moet als management de kracht en competentie uit je mensen halen. Zij hebben adaptief vermogen en creativiteit, die leiden tot hogere productiviteit en tot meer toegevoegde waarde voor klanten. Het zijn niet de systemen die het verschil maken. We zien steeds meer digitale autochtonen die zich niet meer richten op organiseren van informatie, maar voornamelijk bezig zijn met het consumeren ervan.”
Digitale autochtonen zijn 25 jaar of jonger en opgegroeid met technologie als iets 15 vanzelfsprekends, iets wat er altijd is. Daartegenover staan digitale immigranten, die in het analoge tijdperk zijn opgegroeid en hebben moeten leren omgaan met de digitale media. De Nederlandse directeur van Microsoft vindt zichzelf een digitale immigrant. Rinsema: “Dit alles betekent dat er andere eisen aan organisaties worden gesteld. Er is een andere manier van informatievoorziening nodig, maar ook een andere techniek. Met onze nieuwe productlanceringen bouwen we nieuwe digitale processen om de mensen heen om hen productief te laten zijn. De techniek moet de samenwerking tussen medewerkers beter ondersteunen, zowel fysiek als virtueel. We geven ze toegang tot informatie, in elke vorm, waar ze maar willen. Als je bij je medewerkers bevlogenheid en passie weet los te maken, dan willen ze graag voor je werken. Daar is voor alle organisaties en voor ons een taak weggelegd.”
Fysiek minimum
De Nederlandse vestiging van Microsoft zit zelf midden in een veranderingsproces voor wat betreft ‘het nieuwe werken’. “Je moet een werkomgeving creëren die ontmoetingsplek is, in plaats van een werkplek”, aldus Rinsema. “Wij voeren dit nu zelf ook door. Ook is het zaak om een virtuele omgeving te creëren waarbij it zo is ingericht dat mensen overal kunnen werken en kunnen samenwerken. Voor wat betreft de mentale omgeving kijken we bijvoorbeeld hoe de lijnen binnen de organisatie lopen. We zoeken naar het fysiek minimum om goed virtueel te kunnen samenwerken.”
Om Nederlandse ondernemingen inzicht te geven in waar ze staan in het nieuwe werken, heeft Microsoft Nederland met Boer & Croon NeXtrategy een onderzoeksinstrument ontwikkeld onder de naam Factor 4 Index. “Dit instrument is inmiddels al door tientallen bedrijven gebruikt om te zien waar de belangrijkste knelpunten zitten op het gebied van organisatieproductiviteit”, aldus Rinsema. “Niet efficiency en effectiviteit, maar excellentie in het werk en innovatie zijn volgens de Factor 4 Index de drijvende krachten achter productiviteit. Dit zijn in de basis menselijke talenten, ondanks de invloed van technologische ontwikkelingen.”
Killer apps
Als we op de man af vragen waarom bedrijven een overstap naar Windows Vista, Exchange Server 2007 of 2007 Office system moeten maken en wat dan wel de ‘killer apps’ per product zijn, denkt Rinsema niet lang na. “Natuurlijk vind ik dat iedereen moet overstappen en natuurlijk vind ik dat de producten fantastisch werken. In grote lijnen verwacht ik dat grote organisaties eerder en sneller een overstap maken en dat het mkb dit meer stapsgewijs zal doen. Maar het zal natuurlijk wisselen per klant en per partner, wanneer hun eigen workflow niet meer goed functioneert.
Over ‘killer apps’ kan ik natuurlijk breeduit gaan vertellen, maar eigenlijk betrek ik dat liever op mezelf. Ik heb al even met de nieuwe versies gewerkt en wat Exchange betreft ben ik zeer te spreken over de integratie van e-mail en voicemail. Bij Office en Vista vind ik de gebruikersinterface geweldig. Dat mensen angst voor een nieuwe interface hebben, vind ik onterecht. Deze is erg intuïtief in de nieuwe versies. Trouwens, ook dit is een onderdeel van het nieuwe werken. Je kunt altijd wel teruggrijpen naar waar je aan gewend bent, maar dat komt de productiviteit niet ten goede. Ik was in één dag aan de nieuwe interface gewend.”
Met het nieuwe werken van Microsoft lijken we een nieuwe arbeidsfase in te gaan. Het bedrijf drijft niet meer op de techniek, maar de techniek ondersteunt het individu waardoor de productiviteit toeneemt. Microsoft stemt zijn software hierop af. “Met Vista, Office en Exchange levert Microsoft een grote bijdrage in ‘de virtuele wereld’, maar voor een echte mentaliteitsverandering is het cultuuraspect belangrijk”, rondt de Nederlandse Microsoft-directeur af. “In veel organisaties zit een glazen plafond die verdere productiviteit belemmert. Dat glazen plafond heeft te maken met de geslotenheid van de bedrijfscultuur. Als je alle technologie geïmplementeerd hebt binnen een organisatie, zelfs een technologie als chatten, maar je ervaart drempels in het rechtstreeks 'pingen' van een manager (bijvoorbeeld als gevolg van de hiërarchie), dan belemmert dit de productiviteitswinst die bereikt kan worden met technologie.”â-
TEKST: SANDER HULSMAN
BEELD: JURGEN HUISKES