De verkoop van producten en diensten door bedrijven via internet en andere computernetwerken is in 2005 minder snel gegroeid dan in voorgaande jaren. De omzet via e-commerce van Nederlandse bedrijven ligt nu duidelijk onder het Europees gemiddelde. Dat blijkt uit cifers die het CBS zojuist bekend heeft gemaakt.
In 2005 werd ruim 9 procent van de omzet van alle Nederlandse bedrijven behaald uit online verkopen, zowel aan bedrijven als aan particulieren. Dit is bijna een verdrievoudiging ten opzichte van 1999. De grootste stijging vond plaats tussen 1999 en 2001. Daarna nam de groei af tot ongeveer een half procentpunt per jaar. E-commerce heeft daarmee nog niet de omvang bereikt die een aantal jaren geleden werd verwacht. Het lijkt erop dat er nieuwe impulsen nodig zijn om e-commerce verder te laten groeien.
In de Europese Unie wordt de e-commerce alleen in de vijf belangrijkste bedrijfstakken gemeten. Volgens de Europese definitie bedroeg de Nederlandse e-commerce in 2005 ruim 10 procent van de omzet. Dit is duidelijk onder het EU-gemiddelde van 13 procent. In Ierland en het Verenigd Koninkrijk bedroeg de e-commerce in 2005 zelfs bijna ee vijfde van de omzet.
In 2004 zat Nederland nog rond het Europees gemiddelde. In de meeste Europese landen steeg het aandeel van e-commerce in 2005 echter fors, terwijl de groei in Nederland slechts klein was.